תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
כך לומדים השותלים הצילום מאת: עמוס קייטס

כך לומדים השותלים

גינה טובה עושים באהבה. ובתכנון נכון. גם ניסיון לא מזיק. אדמה טובה, מים, דשן...מאיפה מביאים שתילים? אולי כדאי בכלל זרעים? אני ממש מתלבט אם לגדל אורגני או לא...זה נהיה מסובך!
האמת שלגדל צמחים זה דבר פשוט. מכיוון שרובנו לא גדלנו בעולם בו אנו תלויים בגידול הצמחים למחייתנו (כמו שהיו 99% מהאנשים עד לפני 100 שנה), החשיפה שלנו לעולם הצמחים היא הרבה פעמים דרך המשתלות. וכך השילוב בין כסף, מגוון מדהים, ומידע אינסופי באינטרנט הוא פשוט נ-ו-ר-א מבלבל...אז מאיפה מתחילים? מהתחלה.
הוסף לאוספים שלי

כך לומדים השותלים

המחזור ה-3 של קורס גינון ושתלנות יוצא לדרך בעוד חודש!

12 מפגשים, 9 מדריכים, 20 משתתפים. .

נפגשים פעם בחודש, בהתאמת נושאי הלימוד לעונות השנה. רוב המפגשים מתקיימים בשטח כך שמתאפשרת התנסות מעשית בנושא הנלמד!

מחזור 2017-8 עומד להיסגר - להרשמה צרו עימנו קשר!

עבודה על פי עונות השנה והכרת מחזור חיי הצמח (מפגש ראשון עם אסף בשן)

אסף בשן

כאשר אנו מגדלים צמחים אנו עובדים במעגלים. המעגל העיקרי שמנחה אותנו הוא מחזור עונות השנה, התארכות והתקצרות היום, העונה הרטובה והיבשה. מחזור זה הוא המשפיע העיקרי על מחזור חיי הצמח, אשר קובע את עבודת השתלן.
המפתח להצלחה ארוכת טווח בגידול צמחים הוא התבוננות ומודעות לטבע שסביבנו, על כן כל תהליך למידה שנקיים יהיה מבוסס בראש ובראשונה על עונות השנה, ויתקיים בחוץ.
הקיץ בישראל מהווה בשביל רוב הצמחים תקופה של סוף והתחלה חדשה. בשלב זה נאסוף זרעים רבים ונסמן לנו צמחים משובחים אליהם נרצה לחזור בהמשך ללקיחת חומר ריבוי.

הכנת הקרקע (מפגש שני עם עודד יפה)

אסף בשן
אסף בשן

אף על פי שהיום אנו יודעים לגדל צמחים במים או באוויר בלבד, שיטות גידול אלו מתבססות על השקעת אנרגיה רבה (חשמל...) ומצריכות ידע מתקדם יחסית ובעיקר טיפול אינטנסיבי יומיומי. האדמה - משאב הולך פוחת בארצנו, הינה עדיין המדיום העיקרי בו יכולים לגדול צמחים בריאים ומניבים במינימום מאמץ. על כן - כל גידול מוצלח יתחיל בבחירת והכנת הקרקע. עקב המחסור בקרקעות בארץ, תהליך בחירת ובדיקת הקרקע הוא אולי התהליך המשמעותי ביותר בו עלינו להשקיע. לאחר שנעשה זאת נרצה להכין ולטייב את אדמת הגידול שלנו באמצעים הפשוטים והבריאים ביותר.

איסוף הזרעים והנבטה (מפגש שלישי עם צביקי פילו)

אסף בשן

לאחר שהכנו קרקע משובחת, נשתמש בגשמי הסתו הראשונים ובלחות העולה באוויר, להנבטת הזרעים הרצויים שאספנו בעונה שעברה. כאן אנו מתחילים בתחרות מאתגרת עם צמחי הבר, אשר מצוידים בתכונות עדיפות לנביטה בתנאים האקלים והקרקע המקומיים. בשיטות פשוטות, ובעזרת שימוש ב"מצעים מנותקים", ובשיטות השקיה מבוקרת, נוכל לתעדף את צמחי התרבות אותם נרצה לגדל בגן. לאחר נביטת הזרעים, נתחיל ללוות אותם במסע עד לבגרות (פריחה והנבת פרי). התנאים אשר נספק לצמח בשלב הנביטה עשוייים לקבוע את הצלחתו, לפעמים אפילו שנים לאחר מכן, ועל כן נלמד כיצד אנו מאזנים בין הרצון לספק לו מים וחומרי הזנה, אל מול הצורך בצמיחה בריאה ואיטית.

הכנת שתילים והקנת גן ירק (מפגש רביעי עם מתן פאיאנס)

אסף בשן

מהזרעים שאספנו, קיבלנו או קנינו, ניתן להכין שתילים. מה היתרון של הכנת שתיל לעומת זריעה ישירה בשטח? והחסרונות?
בהכנת שתילים אנחנו מספקים לצמח תנאים מפנקים לפיתוח מערכת השורשים הראשונית, אך עם זאת גם חושפים אותו יותר לפטריות עקב עודף רטיבות, ולעיתים יוצרים צמח "מפונק" מדי שיתקשה להיקלט בקרקע. צריך לעשות את זה נכון. כאשר נגיע לשלב השתילה, נכינה את הקרקע בצורה מסוימת מאוד, נשקה ונדשן, כך שהשתילים שעמלנו על הכנתם קשות ייקלטו ב100%. הקמת גן ירקות חורף זוהי דרך נפלאה לתרגל פרקטיקה זו, וזה בדיוק מה שנעשה במשתלת "ירוק" אצל מתן הגנן!

גיזום ועיצוב עצים צעירים ומתבגרים (מפגש חמישי עם יאיר גולדברג)

אסף בשן

זהו הצמחים בקרקע...עכשיו הם נתונים לחסדי מזג האוויר, אך גם מושפעים מאוד מהתנאים שסיפקנו להם בשלב הכנת השתיל, בזריעה או בשתילה. בחורף כבר נתקשה מאוד להשפיע על הצימוח...אך לעומת זאת יש לנו דרך חשובה ביותר להשפיע על עתידו של הצמח - גיזום. מגדלים רבים חוששים לגזום את הצמח, על מנת לא "להשליך לפח" את הצימוח שהצמח עמל עליו. חשוב להבין שזו אוי הדרך הנבונה והנכונה ביותר להשפיע על הצמח לגדול בצורה בה אנו רוצים - לצל, לפרי, לצורה מסוימת, או להישרדות בתנאים קשים...האמצעי החשוב ביותר לנושא זה הוא המזמרה. נלמד כיצד עובדים נכון עם מזמרה ומסור ידני, כיצד והאם משתמשים במשחת גיזום, באיזו עונה גוזמים כל סוג צמח, ומספר רב של כללי אצבע - "עשה ואל תעשה" בגיזום. נתנסה בגיזום עצי פרי נשירים צעירים, ובעיצוב זיתים בינוניים.השחיזו את המזמרות!

ייחור והברכה, טכניקות לשכפול צמחים (מפגש שישי עם אסף בשן)

אסף בשן

את הגזם שהורדנו מהעצים ממש לא חייבים לזרוק! מסתבר שבכל חתיכת צמח כמעט, טמון הפוטנציאל להשתכפל ולהפוך לצמח בוגר ועצמאי, מנותק מצמח האם...סוף החורף הוא זמן טוב במיוחד לעשות זאת בצמחים נשירים. אסף ידגים לנו כיצד אנו בוחרים צמח אם מתאים לייחור, ובאילו חלקים רצוי להשתמש. נלמד להכין את השטח - מערכת ערפול מתאימה, מצע השרשה והורמוני השרשה טבעיים וכימיים, על מנת להגיע לתוצאות המיטביות. אסף ידגים לנו כיצד ניתן להקים משתלה שלמה רק מייחורים, ויחד נתנסה כולם ביצירת שתילים חדשים.

ההרשמה נפתחה!

הרכבת עצי פרי (מפגש שביעי עם תמנה שוער)

תמנה שוער, אגרונומית ותיקה, היא מומחית גדולה לעצים. מגיל צעיר היא עובדת ומדריכה את עובדי המטעים השונים. אבל במיוחד היא אוהבת להרכיב עצי פרי. הרכבת עצי פרי היא אולי המיומנות המסקרנת ביותר בגידול צמחים, ולעיתים פשוט מרגישה כמו קסם. במס' שעות, תמנה תחשוף בפניכם את העולם המופלא הזה, ובעזרת כמה כלים פשוטים שתקבלו בסדנה, תוכלו לבצע את זה בבית מיד לאחר המפגש! כיף גדול לקבל כל שנה תמונות של הרכבות מוצלחות שביצעו תלמידי הקורסים שלנו (:

ריבוי צמחים ירוקים וגיאופיטים (מפגש שמיני עם יוני נדרה)

אסף בשן

האביב בארץ כל כך קצר, ויש לנו כל כך הרבה להספיק בתור גננים. הכל מתעורר בבת אחת, הצמחים, החיות, מזג האוויר משתנה בקיצוניות...העונה הזו יכולה להיות המתפתח להצלחה או הסיבה לכישלון...תנאי מזג האוויר הנוחים רוב הזמן מאפשרים לנו להמשיך את מלאכת הריבוי, והפעם עם צמחים לא מעוצים, רכים ועדינים, וכך לייצר לעצמנו המון צמחי תבלין ונוי, שמשתרשים בקלות בשיטה זו. עם זאת, כפי שתראה לנו יוני נדרה, שהתמחתה בנושא בבית הספר לשתלנות באנגלה, כל טעות הכי קטנה בתהליך הריבוי, תגרום להתייבשות הצמח, או חמור מכך - הידבקותו במחלות פטרייתיות. אחרי המפגש הזה, כבר לא ממש תבינו למה קניתם במשתלה עד עכשיו...

פריחה ושימור זרעים (מפגש תשיעי עם עופר הוכברג)

אסף בשן

אז אחרי שהתכנסנו קצת אל תוך המשתלה בחורף הקר, ויצרנו לנו מלאי צמחים שיספיק לנו להפריח את כל שטחים שהכנו, חשוב לצאת אל הטבע בתקופה מיוחדת זו. בתקופה זו של סוף האביב, הפרחים מתייבשים ומבשילים את פירותיהם וזרעי הדור הבא...זוהי הזדמנות מצוינת בשבילנו לקפוץ על המציאה! לאחר שהוא עושה זאת כבר 40 שנה, יודע עופר הוכברג שמדובר במלאכה ממש לא פשוטה. צריך לצאת בתזמון הנכון, למקום הנכון, ולקחת את חלקי הצמח המתאימים בהם הזרעים בשלים דיים. לאחר מכן יש לנפות, למיין, ולאחסן עד לעונת ההנבטה. אין חכם כבעל ניסיון, ומעטים מאוד בעלי ניסיון בתחום ייחודי זה של איסוף זרעים של צמחי בר כעופר הוכברג. עופר ידגים וילמד אותנו את הטכניקות הקטנות והפשוטות, עם הדגשים הכל כך חשובים שלו, על מנת שנוכל ליצור לעצמנו גינת פרחי בר, יפה וייחודית כמעט כמו בטבע.

הזנת הצומח - דישון (מפגש עשירי עם עודד יפה)

אסף בשן

לאחר שזרענו, שתלנו, השרשנו והרכבנו, כבר ישנם צמחים רבים שגדלים אצלנו בגן, וכל מה שנותר או לשבת רגל על רגל ולהנות! האמנם?...בפועל, מכיוון שלרוב נבחר לגדל גם צמחים שאינם מתאימים ב100% לתנאי המקום, אנו נצטרך לעזור לצמח לאורך הדרך. עזרה זו תתבטא בראש ובראשונה בנושא התזונה של הצמח. עודד יפה, שמגדל צמחים כבר יותר מ-70 שנה, ראה וניסה כבר כל שיטת הזנה-דישון שיש בארץ, חדשה כישנה, ויספר ויסביר לכם על כולן. בסופו של דבר, חקר התזונה של הצמח, כמו של האדם, רק הולך ומעמיק ומפתיע. בכל זאת, מספיק שנרכוש 3-4 כלים טובים של הזנת הצמחים, בשימוש מושכל במגוון החומרים הנמצאים בשוק ובייצור ביתי, על מנת לאפשר גדילה טובה לרוב הצמחים אצלנו בגן.

הגנת הצומח - הדברה משולבת בגן (מפגש אחד עשר עם סיגל פרץ)

אסף בשן

לעתים רבות, בגן הפרטי, אנחנו לא מבצעים כהלכה את אחת מהפעולות הקודמות שלמדנו - הכנת קרקע, גיזום, הזנה, והצמח נתקף במזיק או במחלה. זה מראה לא נעים...במיוחד אחרי שהשקענו כל כך הרבה מרץ, זמן, וכסף. אז להגיב או לא להגיב? כיצד להגיב? האם "הטבע יעשה את שלו"? אלו שאלות קשות, שכל מגדל צמחים, מראשון הגננים עד אחרון החקלאים, מתמודד עמן. סיגל פרץ, אגרונומית שמתמחה בפיקוח מזיקים בחקלאות האורגנית, נותנת תשובות לשאלות אלו באופן יומיומי. היא תדגים לנו כיצד ניתן להשתמש בחכמה בידע המקדים שלנו על המזיק, חולשותיו ותכונותיו, על מנת לגדל בהתערבות ושימוש מינימליים בחומרים חיצוניים.

שימור הפרי על העץ והפקת הזרעים (מפגש סיכום עם אסף בשן)

אסף בשן

סיימנו עונת גידול. הפרי על הצמחים מבשיל, ואנחנו מורידים קצת את הרגל מהגז...בטוחים שמכאן ההצלחה כבר בטוחה. מרוב שנהנינו מהדרך, כאשר הפרי כולו נופל מהעץ, או נעקץ, או נרקב, אנחנו לעיתים אפילו מוותרים מראש, וחבל. ישנם היום אמצעים פשוטים וידידותיים להתמודדות עם בעיות הבשלה, נפילת חנטים, פגיעות מזיקי פרי, ומחלות אחסון...אסף ידגים לנו כיצד מתכננים את גן התועלת בראייה קדימה, כך שבאמת נצרוך את התוצרת שלו, וכיצד בעזרת מספר פעולות פשוטות בשנה, ניתן להעלות את יבול הגן בכמה מונים. הזורעים בדימה ברינה יקצורו...ולאחר הקציר - נפיק שוב את הזרעים ונחזור להתחלה (:

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח