תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
עקרונות גיזום עצי נוי, חלק א׳ הצילום מאת: WikiPedia/WikiMedia

עקרונות גיזום עצי נוי, חלק א׳

לעצים תרומה גדולה לאיכות חיינו ובתמורה אנו שואפים להאריך את חייהם ולשמור על חיוניותם. אחת הדרכים לכך היא העיצוב והגיזום ולפניכם כתבה ראשונה בסדרה שתסביר איך לעשות זאת נכון.

למעבר לחלק ב׳
למעבר לחלק ג׳

תאריך: 01-01-1970 מאת: אביגיל הלר תגיות:גיזום, שה״מ
הוסף לאוספים שלי

מרבית אוכלוסיית ישראל מושפעת מעצי הנוי. 92% מאוכלוסיית המדינה שמתגוררת בערים פוגשת בעצי רחוב בצאתה בבוקר לעיסוקיה, ובשובה בערב לביתה. בנוסף לכך, העצים מהווים את הגורם הדומיננטי בגני הנוי שבערים, ביישובים הכפריים, בפארקים, בצדי דרכים, בחורשות וביערות.
רובנו מכירים בערכם של העצים. לחלק מן התועלות אנו מודעים יותר כגון לספיגת פחמן דו-חמצני ושחרור חמצן לאטמוספרה ולחלק פחות, כגון להפחתת נגר מים.
תועלות אלו כומתו ונמצא כי יש להם ערך כספי רב. לדוגמה, בעיר יוסטון נחסכים מדי שנה 111.3 מיליון דולר בעלויות מיזוג אוויר ו- 13.9 מיליון דולר בעלויות חימום הודות ליער העירוני (Smith et al 2005). תרומתו של עץ בוגר במרחב הציבורי הינה שוות ערך לסכום הנע בין 107 ל- 127 $ מדי שנה (McPherson et al 2006).

כלומר העצים הינם דבר יקר ערך המשפיע לטובה על חיינו בדרכים שונות (צל, קירור, ספיגת מזהמים, יצירת רוגע ועוד), כאשר ככל שהעץ יותר גדול התועלות המתקבלות ממנו גדולות יותר ותועלות אלו עולות משנה   334לשנה.
מכאן שכדאי להאריך את חיי העצים ולשמור על חיוניותם, במטרה לשמר ולהגדיל את התועלות המתקבלות מהם לרווחתנו.
מחזור החיים של העצים מכיל שלבים שונים: נביטה, צמיחה, יצירת פרחים, פירות וזרעים, הזדקנות, התנוונות ומוות. כאשר, חלק מן השלבים עשויים להתקיים במקביל.

בהרבה עצים, ההזדקנות וההתנוונות מלווים בשברים ובסכנת התהפכות. בחלק מן העצים סכנות שכאלו עלולות להופיע כבר בגיל צעיר. הדברים תלויים במין העץ, באופי צמיחתו ובתנאי הסביבה בהם הוא גדל.

מן הראוי, לנסות ולמנוע שבר בעצים וסכנת התהפכות כדי למנוע נזקים לסביבה ולאדם.
אנו מייעדים לעצים תפקידים שונים ומיקומים שונים. חלקם מיועדים לשמש כעצי רחוב או שדרה, אחרים אמורים לשמש כעצי צל בפארקים, כשוברי רוחות או כמגן בפני זיהום ורעש. יש לטפח את העצים בהתאם לתפקיד אותו הם אמורים למלא.

קיימות דרכים שונות כדי להשיג את שלוש המטרות שצוינו. טיפוח הקרקע, השקיה נכונה, תאורה נכונה, גיזום ועוד. בכתבה זו אתמקד בגיזום כאמצעי להאריך את חיי העצים ולשמור על חיוניותם, למניעת נזקים משבר ו/או התהפכות ולטיפוח שלהם בהתאם לתפקידם.

גיזום עץ שונה בשלבים שונים במחזור חייו.

בצעירותו אנו מעצבים את העץ במטרה ליצור שלד עתידי חזק ולמנוע בעיות עתידיות. תהליך העיצוב הוא מתמשך, וכל טיפול במסגרתו אורך דקות ספורות, עם כלי עבודה פשוטים כגון מזמרה או משור ידני וללא צורך באמצעי טיפוס מיוחדים, וכמעט ללא גרימת נזק לעץ. יחד עם זאת דקות ספורות אלו מתבססות על ידע כולל ונצבר, שמתייחס לנושאים שונים שידונו בהמשך כתבה זו דוגמת מין העץ, היותו מחטני או רחב עלים, נשיר, נשיר מותנה או ירוק עד, מועד הגיזום, מיקום העץ, מצבו הפיסיולוגי חיוניותו ועוד.

עץ בינוני כבר דורש התייחסות ומיומנות שונה. לרוב כבר מאוחר לעצב את העץ, והגיזום יתמקד בהפחתת סיכונים עתידיים ובסניטציה. מאידך, הנזק שעלול להיגרם בגיזום עצמו משמעותי יותר. סביר להניח, שייגרמו פצעים
 2  334 גדולים יחסית שיכולים להוות מקור חדירה לפגעים, והתאוששות העץ פחותה. כמו כן נדרש לעתים גם ניסיון בעבודה בגובה וניסיון עבודה עם משור מוטורי.

גיזום עץ בוגר ו/או גדול מימדים דורש מיומנות וניסיון בעבודה בגובה ובשליטה במשור. לרוב הגיזום מבוצע במטרה למנוע שבר או התהפכות, למטרות חידוש בעצים מנוונים, ליצירת מרחק מקווי חשמל או אלמנטים נוספים ועוד. בחלק ממיני העצים הבוגרים הגיזום עלול לגרום לנזק, למשל על ידי יצירת פצעים גדולים שיאפשרו חדירת פתוגנים, וישנה חשיבות רבה לטיפולים קודמים שהעץ עבר, למשקל ענפים ולאורכם. עצים בוגרים רבים מאופיינים בחיוניות פחותה, ולעתים מבחינים בסימני שברים קודמים או נגיעות בפתוגנים. ההתאוששות מגיזום קשה ואיטית ולפעמים אף לא מתרחשת כלל.

 

גיזום עצים צעירים

כאמור, בכמה דקות של גיזום מיושם ידע רב וחשיבה. עוד לפני שאנחנו מתייחסים למין העץ אותו אנו מבקשים לעצב, אנו בוחנים את השתייכותו לקבוצה רחבה יותר

בדיקת נוף העץ

  • לרוב, עצים שנופם צירי דוגמת מיני ארז, אראוקריה, דולב או צפצפה אינם זקוקים לעיצוב.
  • מאידך, עצים שנופם מעוגל כגון מיני סיגלון, אלון, פנסית וצאלון הכרחי לעצב.

לאחר מכן נבחן אם מדובר

  • בעץ מחטני, עצים מחטניים יגזמו לרב בסתיו ובחורף, בעונה בה הם חיוניים.
  • או רחב עלים

עצים רחבי עלים נחלקים לשלושה,

  • נשירים מוחלטים, את הנשירים נגזום לרוב במהלך החורף בזמן שהם מצויים בתרדמה. כך נוכל לראות את שלד העץ בברור, לא נסיר מהעץ עלווה מטמיעה, כאשר עם ההתעוררות באביב תתאפשר התחדשות. יוצא מן הכלל הינו אלמוגן רחב-עלים שהינו נשיר אמיתי אך רגיש לקור ולקרה והוא ייגזם באביב המאוחר, לאחר שיסיים את פריחתו,
  • נשירים מותנים, עצים נשירים מותנים רגישים לרוב לקור ולקרה ולכן יגזמו באביב עם עליית הטמפרטורות. במידה וקיימים מינים שעמידים יחסית לטמפרטורות נמוכות (למשל מכנף נאה) ניתן לגזמם גם
    בחורף, אך דבר זה אינו מומלץ שכן הלבלוב הצעיר שמופיע לאחר גיזום רגיש יותר לקור ועלול להיפגע. בכל מקרה, גיזום שכזה יעשה לרוב אך ורק באזורי הארץ החמים ובחורפים שאינם קרים.
  • ירוקי עד, עצים ירוקי עד יגזמו לרוב באביב, עונה של לבלוב והתחדשות. עונה בה הטמפרטורות עדיין מתונות והקרקע רוויה מגשמי החורף.חלק מן העצים כגון מילה ירוקת-עד וקסילוסמת זלצמן ניתן לגזום גם בסתיו ומינים נוספים (חלקם ממוצא ים-תיכוני אך לא בהכרח) דוגמת זית אירופאי, אדר סורי ופיטוספורום גלוני ניתן לגזום גם בחורף. ישנם מינים שמוצאם מאזורים טרופיים וחיוניים בקיץ כגון פיקוס השקמה, אלביציה צהובה ומיני שיטה מסוימים, שניתן לגזום גם בלבו של קיץ.

עצים הנגזמים אחרי פריחה

קיימים מקרים בהם אנו חורגים מהכללים ונוטים להתעלם מהקבוצה אליה משתייך העץ.

פריחה על גבי צימוח של עונה קודמת
- מדובר במינים שהפריחה בהם מופיעה על גבי צימוח של עונה קודמת וגיזום במועדו יפחית את הפריחה.

  • כך נגזום מינים נשירים כגון כליל החורש, שקד.
  • נשירים מותנים למשל סיגלון עלה-מימוזה,
  • וירוקי עד דוגמת מגנוליה גדולת-פרחים באביב המאוחר, לאחר הפריחה.

פריחה על ענפים מהשנה הנוכחית - מאידך, מיני עצים הפורחים על גבי ענפי השנה כגון במיני וזני לגרסטרמיה נגזום במועד (סוף החורף עת מתפתחים הפקעים) כדי שייווצרו ענפים רבים שיסתיימו במכבדי תפרחות.

 

מין העץ ותכונותיו

לאחר שהתייחסנו לקבוצות נרחבות אליהן משתייך העץ, נתייחס כעת למין הספציפי ולתכונותיו.

מהירות צמיחה - אחת התכונות החשובות שנבחן היא מהירות הצמיחה.

  • בעצים מהירי צימוח (למשל שלטית מקומטת) יש להקפיד ולהיות "עם היד על הדופק" שמה נחמיץ את מועד הגיזום והעץ "יברח", יגבה ויתעבה דבר שיהפוך את הגיזום למסובך יותר.
  • בעצים איטי צימוח (כגון אלון מצוי או פיטוספורום גלוני) אין הכרח להיחפז, שכן ניתן להגיע אל העץ במועד מאוחר יותר ועדיין לגזמו כשענפיו דקים יחסית וגובהו לא רב.

 

סיכום ומבט קדימה

בכתבה זו הצגתי את חשיבות הגיזום ומטרותיו. עסקתי בהבדל בגיזום בין עצים צעירים, בינוניים ובוגרים והחלתי לתאר את השיקולים העומדים בפני הגנן בעת גיזום עצים צעירים (צורת צימוח: צירית או מעוגלת, היות העץ מחטני או רחב-עלים, מידת נשירתו ומהירות צמיחתו).

בכתבות הבאות בנושא גיזום עצים אלבן נושאים נוספים הקשורים למין העץ הספציפי כגון חוסנו או רגישותו לפצעי גיזום, אעסוק בהשפעת מיקום העץ ותנאי סביבה שונים, אציג שיטות גיזום שונות ואתייחס גם לגיזום עצים בינוניים ובוגרים.


נכתב על ידי אביגיל הלר

ראש תחום הנדסת הצומח, שה"מ, משרד החקלאות

 

 

 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח