תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
בין סבכי אילן , גן אורגני הצילום מאת: אביגיל הלר

בין סבכי אילן , גן אורגני

על גינתם האורגנית של דורית ונתן אבנט בכפר ורדים - גינה שהותאמה לתנאי האזור בו היא ממוקמת, וטיפוחה נעשה בשיטות ידידותיות לסביבה.

הוסף לאוספים שלי

מזה שש עשרה שנה מטפחים דורית ונתן אבנט גן חסכני במים וידידותי לסביבה בכפר ורדים שבגליל המערבי. דורית - אגרונומית במקצועה, תכננה גן המהווה דוגמא לכך שגם באזור הים תיכוני בו שורר קיץ ארוך ויבש, ניתן ליהנות מגנים נאים, נעימים, ידידותיים לסביבה ובמעט השקיה. נתן בן-זוגה של דורית עמל יחד איתה על הטיפול בגן.

כאשר מגיעים לרחוב היערה שבכפר ורדים, נדמה לרגע כי הגענו לקצה היישוב. עצי חורש ושיחיםScreen Shot 2014-09-26 at 1.54.40 PM מברכים את הבאים וריח היסמין האזורי מעורר את החושים. במבט נוסף אל בין סבכי האילנות, מגלים בית חבוי בתוך גן: יורדים לאט במדרגות מוקפות בענפי לפופית נאה, שאותם מקשטים פרחים פעמוניים סגולים לצד ענפי גפן היין, עליהם תלויים אשכולות מפתים, והעיניים פוגשות חפצי חן שונים, פרחי עונה שגדלים בתוך מיכלים, וכן ערוגות עם פרחים עשבוניים רב-שנתיים. כאשר מגיעים אל אפלולית הגן, מתנדף שרבו של היום ונעלם- תחושה של קרירות אופפת את הבאים, ונדמה כי אנו מצויים בלבו של יער רב-שנים.

תנאי אקלים וקרקע

הגן, שהינו צפון ונסתר מתחת לפני הרחוב ואזוריו השונים נחלקים למפלסים, משתרע על שטח של דונם וחצי. במיקומו, בכפר ורדים כאמור, הוא מצוי בגובה של כ-600 מ מעל פני הים,Screen Shot 2014-09-26 at 1.54.47 PM ואדמתו היא אדמת טרה-רוסה מקומית המאופיינת גם בהיותה סלעית. החורף במקום קר, והצמחים בגן צריכים לעתים להתמודד גם עם שלג, שעלול להכביד על הענפים ולשברם, אך צדו השני של "המטבע החורפי" הוא כמות משקעים נאה שיורדת באזור, ועומדת על ממוצע שנתי של כשבע מאות מילימטר.

שיטוט בגן

הגן עשיר בעצים ושיחים לרוב, ושטח המדשאה הסמוכה לבית מינימאלי בלבד – כשלושים מטר- אך מספק את צרכי המשפחה. המדשאה תחומה בצמחייה מגוונת כגון, שרכים (כליין קפח) ואגפנטוס אפריקני, ובשילוב העצים העוטפים אותה- לבנה רפואי ושזיף הדובדבן 'אדום' ושיחים ממינים שונים של חבושית, פירקנתה ומרווה - נוצר מעין חדר מוגן וחמים. שבילים מוליכים מן המדשאה אל חלקי הגן האחרים, כמו, למשל, שביל שמוביל אל פינת ישיבה הסמוכה לברכת מים, בה דורית ונתן נוהגים ללגום את קפה הבוקר לפני היציאה לעמל יומם ולהירגע עם שובם. את הבית מקיף שביל נסתר, החבוי גם הוא בין שיחים כגון אלת המסטיק וננדינה תרבותית ועצים,דוגמת הווניה מתוקה (עץ הצימוקים), ומוליך אל בוסתן ואל גן ירק מניבים שמצויים מאחורי הבית.

ריחות תפוחים וסמדר – או בחירת הצמחים שנשתלו בגן

הצמחים השתולים בגן הם כאלו המתאימים לאזור - אינם זקוקים להשקיה מרובה ודורשים טיפול מינימאלי בלבד. דורית ונתן מעדיפים לשלב בגינתם צמחי בר, דוגמת כליל החורש אשר שפע פרחיו מקשטיםScreen Shot 2014-09-26 at 1.55.11 PM מדי אביב את הגן בורוד, מורן החורש, שגם הוא שופע פרחים לבנים באביב, וצמחי בוסתן כגון זית תאנה או רימון. לצד פרחי הבר מצויים בגינה צמחים, שמקורם ממקומות שונים בעולם כגון, קוליאונמה נאה שמוצאה מדרום אפריקה או ברזילי נאה שמוצאו מניו-זילנד, והמראה המתקבל הוא של חזות הרמונית ונעימה לעין בה הכול משתלב- הן הצמחים אלה עם אלה, והן הצומח הים תיכוני עם צמחיית ההר. במגוון Screen Shot 2014-09-26 at 1.54.58 PMצמחים רב כמו זה המצוי בגן, כל צמח פורח או מתבטא בעונה אחרת, כך שבכל עונה מופיעות הפתעות משתנות והגן מעניין ומגוון בכל עונות השנה. כמו כן, נשתלו הצמחים באזורים השונים, בהתאם לדרישות האור שלהם. באזורים המוצלים נשתלו צמחים דוגמת מגינית גבוהה או הדס מצוי, ואילו באזורים שבהם עוצמת ההארה גבוהה יותר נשתלו צמחים פורחים כגון אבליה גדולת-פרחים, ספיראת הכלאיים או מרוות גרג. הבית עצמו עטוף במטפס נשיר – גפנית מחומשת, המצל עליו בקיץ ומאפשר קבלת קרני שמש בחורף. בחצר האחורית ישנו בוסתן עם עצי פרי רבים כשסק, משמש, שזיף, לימון, אפרסק ועוד, וגן ירק המספק את צרכי המשפחה.

גן אורגני לחלוטין

דורית היא בתו של שלמה אילן ז"ל – גנן ותיק שהתווה את עקרונות הגינון האורגני בארץ, ופרסם אותם בספרו "הגן הפורה". כאביה, מקפידה גם היא לעבוד בשיטות ידידותיות לסביבה, והגן מטופל בגישה אורגנית לחלוטין. הקרקע מטוייבת באמצעות קומפוסט שנעשה לבד, לעצי הפרי מוסף זבל בקר מפורק, ועלים שנושרים נותרים כחיפוי, וכאשר הם מתפרקים הם מעשירים את הקרקע בחומר אורגני. בטיפול בגן לא נעשה כל שימוש בחומרים להדברת עשבים או מזיקים: עשבים נקצרים באמצעות חרמש מכאניScreen Shot 2014-09-26 at 1.55.10 PM ולעתים גם בעמל כפיים, וכנגד מזיקים נעשה שימוש באמצעים ידידותיים לסביבה, כגון מלכודות לזבוב הים-תיכוני, או נייר כסף ל"לוחמה" בציפורים המתאוות לפרי הדובדבן. השנה מתכננים דורית ונתן גם לכסות את עצי התפוח והאגס ברשתות כנגד מזיקים. לדבריהם חשוב מאד שלא להשתמש בחומרים רעילים סמוך למגורי אדם, והגן אכן ממחיש כי ניתן לטפח גנים נאים ואסתטיים בשיטות כאלה. העדפתם את המראה הטבעי באה לידי ביטוי בשתילה במרווחים נכונים, כך שהצמחים אינם מפריעים זה לזה ואין צורך לווסת את גדילתם לעיתים קרובות. גיזומים לבקרת הצמיחה של עצים ושיחים מתבצעים לעיתים רחוקות (בדרך כלל, אחת לשנה).

השקיה חסכונית במים

השקיית הגינה נעשית ממי גשמים הנאגרים בחורף בבריכת אגירה אטומה, שנבנתה עם הבית מתחת למרפסת וכל המרזבים מופנים אליה (נפחה 90 מ"ק). בנוסף לכך, נבנתה בריכת אגירה קטנה למי המקלחת – מים אפורים או דלוחים, היכולה להכיל כ-2-3 מ"ק. משאבות


טבולות מעלות את המים משתי הברכות וההשקיה נעשית באמצעות ממטרה ניידת המועברת ממקום למקום. נפח המים בשתי ברכות מספיק להשקיית הגן עד לתחילת עונת הגשמים הבאה, בחודש אוקטובר. קשה להעריך מהי כמות המים הדלוחים המופקת, אם כי בחודשים האחרונים, כפי שמציינים דורית ונתן, עת בנותיהן של דורית ונתן פרחו מהקן, פחתה הכמות...

גינה המתאימה לתנאי הגליל והארץ

גינתם של דורית ונתן תוכננה והותאמה לתנאי הקרקע ולאקלים שקיימים באזור בו הוקמה, אך הגן יכול לשמש דגם לגן ים-תיכוני באזורי הארץ שונים. בתכנון הגן ובהקמתו נעשה שימוש במספר עקרונות: בחירת צמחים דקורטיביים (בעיקר, צמחי חורש וצמחי בוסתן), המתאימים לאזור ואשר הצורך לטפל בהם מועט. מחזור חומר אורגני בגן והפיכתו לחיפוי או קומפוסט, איסוף ושימור מים והימנעות משימוש ברעלים.

התוצאה היא גן נעים ואסתטי, המקוים באופן ידידותי לסביבה ומתאים לתנאי האזור והארץ- גן מוצל המצוי בין סבכי אילן.

שמות מדעיים של צמחים המופיעים במאמר:

אבליה גדולת-פרחים Abelia grandifloraScreen Shot 2014-09-26 at 1.55.47 PM
אגס תרבותי Pyrus communis
אגפנטוס אפריקני Agapanthus africanusScreen Shot 2014-09-26 at 1.55.45 PM
אלת המסטיק Pistacia lentiscus
אפרסק מצוי Persica vulgaris
ברזילי נאה Metrosideros kermadecensis
גפן היין Vitis vinifera
גפנית מחומשת Parthenocissus quinquefolia
הדס מצוי Myrtus communis
דובדבן חמוץ (שזיף הדובדבן) (Cerasus vulgaris (Prunus cerasus
הווניה מתוקה (עץ הצימוקים) Hovenia dulcis
זית אירופי Olea europaea
חבושית Cotoneaster
יסמין אזורי Jasminum azoricum
כליין קפח Nephrolepis exaltata
כליל החורש Cercis siliquastrum
לבנה רפואי Styrax officinalis
לימון – הדר הלימון Citrus limonScreen Shot 2014-09-26 at 1.55.45 PM 1
לפופית נאה Ipomoea tricolor
מגינית גבוהה Aspidistra elatior
מורן החורש Viburnum tinus מרווה Salvia
מרוות גרג Salvia greggii
משמש מצוי (Armeniaca vulgaris (Prunus armeniaca
ננדינה תרבותית Nandina domestica
ספיראת הכלאיים Spiraea vanhouttei
פירקנתה Pyracantha
קוליאונמה נאה Coleonema pulchellum
רימון מצוי Punica granatum
שזיף Prunus שזיף הדובדבן 'אדום' ׳Prunus cerasifera ' atropurpurea
שסק יפני Eriobotrya japonica
תאנה – פיקוס התאנה Ficus carica
תפוח תרבותי (Malus communis (Pyrus malus

כתבה - אביגיל הלר,
מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוי, שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות ופתוח הכפר.

 

 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח