תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
מעין יופיה, סיפור הגינה הצילום מאת: אביגיל הלר

מעין יופיה, סיפור הגינה

סיפור הגינה שעל גנו של אריאל הירשפלד בירושלים – לזכר רעייתו בתיה גור

הוסף לאוספים שלי

הרוצה לראות יופיו של ר‘ יוחנן,
יביא כוס של כסף מבית הצורף וימלאנו גרעינים של רימון אדום,
ויעטר בכליל של וורד אדום על פיו,
ויניחנו בין חמה לצל - ואותו זוהר מעין יופיו של ר‘ יוחנן הוא.

תלמוד בבלי - בבא מציעא פ‘‘ד ע‘‘מ א‘

כשנה ושלושה חודשים לאחר פטירתה של רעייתו - בתיה, גמלה בלבו של אריאל החלטה ליצור גן נפלא, שישקף את דמותה. זה, כנראה, היה הרגע בו נאספו חלקיו המפורקים והחלה עשייה.

ביקור בגן

אל גנו של אריאל הגעתי בליבו של חורף. עלים צהובים של גפן אפפו אותי, אלף רקפות שמחו אותי. פכפוך של מים הגיע לאוזניי, ובמרכז הגן מזרקה מתומנת משכה את עיני. שבילי אבן מחברים בין הערוגות Screen Shot 2014-09-26 at 5.24.13 PMהבנויות והמוגבהות. כיסאות וספסלים פזורים בפינות השונות. הצמחים השתולים בערוגות הסדורות והברורות פרצו ללא כל בושה את הגבולות. לעלים שנשרו הותר להישאר, אך הם נגרפו מן השבילים אל האדמה והערוגות. לפתע הבחנתי מתחת לשיח ורדים עבות וענף, באבן צנועה שמשכה את הלב. על האבן, כך גיליתי, חרות וכתוב בתיה 1947-2005.

גלגולה של גינה

פרק א – שותפות בגינה

אריאל ובתיה הגיעו לבית שברחוב עמק הרפאים בירושלים לפני כעשר שנים. יחד הם החלו לעבד את הגינה הנטושה, שהיו בה עדיין שיחי ורדים עתיקים וכן חרוב זקן וחולה, שעדיין הצל על חלקו המערבי של הגן והסתירו מן הרחוב. אריאל שספג את האהבה לגננות מאמו כילד בפרדס חנה, שמח לשתף את בתיה, שעבורה זו הייתה חשיפה ראשונה למגע עם האדמה. לעיתים אריאל עבד ובתיה קראה ולעיתים היא השתלבה בעבודה - קטמה פרחים שנבלו ועסקה בניכוש עשבים. יותר מכל - פרחי הורדים הם שקסמו לליבה ואריאל הוסיף ושתל שיחי ורדים כדי לשמחה.

פרק ב – אתה תגשים את חלומך

באחת מנסיעותיהם סיירו אריאל ובתיה בגני רנסנס ברחבי איטליה. בוילה בורגֶזֶה ברומא התבוננו מבעד לשער ב“גן סודי“ (Giardino Segreto) - גן עתיק שעבר שחזור מדעי, גן בנוי, שבמרכזו מזרקה.Screen Shot 2014-09-26 at 5.24.58 PM גן בו קיים משחק בין החלק המסודר הבנוי והסימטרי ובין החופש שבערוגה.
אריאל אמר (כילד המביע משאלה) ”כזה אני רוצה“ ובתיה, שהתבוננה יחד עמו בכיליון עיניים בגן המופלא, השיבה בבטחה ”יהיה לך“ ולא ידעה שאמנם יהיה, אך יהיה זה אך ורק לאחר מותה.

פרק ג‘ – אבל

התקופה הטובה הסתיימה, כאשר בתיה חלתה. עיקר הכוחות הופנו לטיפול בבתיה ובהתמודדות עם המחלה. הגינה התמלאה עשבים ועלים. פרח של ורד נקטף בכל יום וניתן לבתיה. כאשר נפטרה בתיה אריאל נטש כמעט את הגינה. רק על הוורדים שמר וגזם אותם בעיתם.

פרק ד‘ – כעין יופייה

כחמישה עשר חודש לאחר פטירתה של בתיה, אירוע של מחלה מיקם את אריאל בזירה שונה. זירה בה נוצרה קרקע לחשבון נפש ולתפנית שהתפתחה. כשחזר אריאל מאשפוז בבית החולים, אסף את ילדיו והודיע באופן טקסי ומכוון, כי ייצור גן שיזכיר את בתיה לכולם. גן בו יהיה נעים וטוב לשהות. גן בו ישמע פכפוך של מזרקה. גן בו ידורו בכפיפה צמחים, ציפורים, חרקים ותהיה הוויה שמחה. זיכרונה של בתיה יצמח וישגשג. הטוב, שנבע ממנה, ימשיך וילבלב.

פרק ה - בין רומא לירושלים

אריאל שרטט תוכנית של גן ים-תיכוני עם מזרקה ושש ערוגות בנויות. שורשיו של הגן צמחו מכמה מקומות. לנגד עיניו של אריאל עמדו מזרקות איטלקיות וערביות ארץ- ישראליות, כמו גם תמונות גנים הן מאיטליה והן מחצרות ירושלמיות. הערוגות בגנו של אריאלScreen Shot 2014-09-26 at 5.24.50 PM הינן מחומשות. חמש מהן אחידות בגודלן והשישית ארוכה מהן. שביל מוליך בין הערוגות הסדורות ובמרכזו המזרקה. כל צלעות הערוגות מקבילות לצלעות הברכה, כשהיחס בין המחומשים למתומן הוא גילויו הראשון של ”חתך הזהב“ )ראה/י הערה( בתכנית הגינה. גובה המזרקה גם הוא עומד ביחס של ”חתך הזהב“ עם קוטרה של הברכה. הברכה המתומנת מוקפת גם בכיכר קטנה שצורתה המרומזת היא מתומן.
שתי ערוגות נוספות עוטפות את כל המכלול. האחת מצויה מסביב למחציתו של הגן וצורתה כצורת האות כ והשנייה ישרה ומלבנית ניצבת ממול לאורך מרביתו של אחד מגדרות הגן. התוצאה מדברת בשפה דומה לגנים ים- תיכוניים שונים, אך היא יצירה המתאימה לאריאל ואינה מתוכננת על פי כללים נחרצים.
בפתח הגן מתחת לורד מקבוצת מכלואי התה מזן ’ג‘ורג‘ דיקסון‘ שגילו כשמונים (הוא ניטע ככל הנראה ע‘‘י בוני הבית הארמניים ב-1922 ואריאל הצילו ברגעיו האחרונים ועכשיו הוא שוב ענק אמיתי ) ותחתיו הונחה אבן צנועה עליה נחקק בתיה 1947-2005. הוורד זוכר את בתיה בכשלוש מאות פרחים אדומים-כהים וריחניים מידי אביב. לאריאל גנה של בתיה מהווה זיכרון פעיל.

הצמחים בגינה

כאמור, הגינה בנויה משש ערוגות בנויות ובלבה מזרקה מתומנת עם עמוד ואגן. המשחק שבין הסדר ואי סדר חוזר בכל הגינה. למרות שהיא תוכננה בקפידה ולפי כללים ברורים, יש תחושה של חופש בגינה. וכאמור, הערוגות אופפות את הברכה מסביב וצלעותיהן מקבילות לצלעות הברכה וכולן, מלבד אחת, זהות בגודלן. בכל ערוגה נשתלים הצמחים בהתאם לצבעים עליהם הוחלט ולמינים קשורים, אך כנגד הכלל נוסף בכל ערוגה גם משהו השובר את הכלל. בכל ערוגה יש איריס מזן אחר וורד אחד לפחות.

  • ערוגה אחת מאופיינת בצמחים ’‘אדומים‘‘ – חלקם אדומי עלים וחלקם אדומי פרחים או פירות: פרחי ההיפאסטרון ומיני מרווה, פירות הננדינה התרבותית או עלי החמציץ, שגווניו ארגמניים אך כנגד נשתל במרכז הערוגה ורד בעל פרחים לבנים דווקא.
  • ”ערוגת הבושם“, כפי שאריאל מכנה אותה מאופיינת במיני צמחים ריחניים עם פרחים שצבעם סגלגל ולבן, כגון מיני מרווה, מיני אזוביון, זוטה לבנה, צתרה וורודה, קורנית מקורקפת, הדס מצוי, אזובית מצויה (אזוב מצוי) ועוד.
  • ערוגה של צמחים שעלוותם כחולה אפורה והפריחה, אם ישנה, כחולה-סגולה. כגון ערער מזן ’בלו קלאוד‘ מיני מרווה כחולים, איריס אלג‘ירי (כרתי) ועוד.
  • ערוגה רביעית כתומה-חומה בה גדלים פרחי כובע הנזיר חומים, יוסטיציית (חיצית) הטיפין ואיריס מקבוצת זני לואיזיאנה חום-וורוד. בלב הערוגה מצוי ורד מקבוצת מכלואי-התה מזן ’גאסט ג‘וי‘ שצבעו נחושתי וכן גם צמחים שונים דוגמת כלנית מכלוא (כלנית יפנית).
  • הערוגה החמישית היא הכחולה והיא מלאה בזני אגפנתוס אפריקאי וכן בסיגל ריחני ובסיגל קיסוסי (סיגלית אוסטרלית). במרכזה מין מרווה ענק שצבעו כחול והצמח השונה הוא קרינון שצבעו לבן.
  • הערוגה השישית מתמקדת בזני ורדים מזנים לא נפוצים, שגוניהם ורודים, דמויי אפרסק, זהובים או בצבעי נחושת, ביניהם ורד x מכלוא-תה 'לוליטה' שצבעו ברונזה-זהוב וורד x מכלוא תה 'שיקגו פיס' שצבעיו נעים בין ורוד-אפרסק וזהב. הצמחים השונים, שבתוך הערוגה הם איריסים גרמניים, שצבעם סגול וצהוב ואקווילגיה סגולה כהה.
  • הערוגה השביעית - הגדולה מכולם היא הערוגה היקפית דמוית האות כ. ערוגה זו משמשת עבור אריאל מעין ”שדה“ של צמחי בר. הערוגה מכילה צמחי בר מכל צבע וצורה ובקיץ אינה מושקית ויש בה רק עשבים יבשים. לדברי אריאל, יש אנשים התמהים על כך כמובן, כי שאר הגינה מושקה ופורח גם בקיץ, אבל הם תמהים רק בעונות היבשות. ב“שדה“ צמחי הבר שגודלו כחמישים מ“ר שתולים: כליל החורש, קטלב מצוי, כלנית מצויה, נורית אסיה, נרקיס מצוי, סתוונית היורה, חוטמית זיפנית, תורמוס ההרים, מרוות- ירושלים, בן-חצב יקינטוני, מקור-חסידה גדול, , פרג אגסני, פשתה שעירה, תגית מצויה, זעזועית גדולה, שיבולת-שועל נפוצה וכן מינים שונים של לוטם, געדה, שום, כדן, תלתן, קחוון ועוד.
  1. בערוגה השמינית, המוצלת רוב שעות היום תחת עץ אלה אטלנטית זקן, צומחים צמחי-צל ככובע הנזיר הגדול ותותי-שדה, שיחי אבליה גדולת-פרחים, אספסת השיח ומיני ערער.

אגרו-טכניקה

שטח הגינה כ-280 מ‘ ושטח הערוגות המושקות כמחצית מהשטח הכללי. ההשקיה ניתנת בעונה החמה, באמצעות טפטפות של 4 ליטר פעמיים בשבוע למשך זמן שלScreen Shot 2014-09-27 at 8.32.54 AM כחצי שעה (כ-550 ליטר לשבוע), עם תוספות בימים חמים במיוחד. בנוסף לכך מושקים באמצעות צינור צמחים בעציצים והצמחים אותם אריאל מרבה.

בכל הגינה מפוזר קומפוסט קנוי או רקבובית שנאספת מן הגינה עצמה בסוף החורף. לצמחים המפונקים יחסית, כלומר לורדים ניתנת תוספת דישון באמצעות אוסמוקוט.
בסוף ינואר מבוצע גיזום לורדים המשתייכים לקבוצת כלאי התה. זני ורדים אחרים וצמחים ממינים שונים נגזמים בהתאם לצורך.

הגנת הצומח נעשית כמעט ללא ריסוסים או שימוש בחומרים כימיים. אריאל מלקט זחלים וחלזונות ומסלק אותם מן הגינה. גם כנימות נאספות ביד מדי בוקר אך לעיתים אין ברירה והעקשניות מביניהן מרוססות בנימקס.

”קבלת קהל“

הגינה מספקת לאריאל צרכים שונים: זיכרון חי ונושם מהקשר המופלא, שהיה לו עם בתיה, הנאה מעצם היצירה והמגע עם הצמחים והאדמה, אך גם קשר לאנשים ולסביבה. כאשר נפל החרוב והגינה נחשפה הוסיף אריאל גדר כדי לתחמה. אך בגדר הותיר אריאל חרכים ופתחים, כדי לאפשר לאנשים העוברים יצירת קשר ואולי גם לנהל שיחה. כאשר אריאל יורד אל הגן, מתבדחים ילדיו, כי הוא יורד ל“קבלת קהל“. במושבה הגרמנית תרבות של גינות הגלויות לציבור וגינתו של אריאל חשופה, במידת מה, ומשתלבת עם אחרות. כאמור כסאות וספסלים פזורים במקומות השונים והם משמשים גם את ילדיו, בני משפחה וחברים. כעין יופייה של בתיה פורחת הגינה. אריאל בחר לחיות עם שמחה בזכרה.

חתך הזהב/יחס הזהב (או חיתוך הזהב) (מתוך ויקיפדיה) הוא קבוע מתמטי המעסיק את המדע
Screen Shot 2014-09-26 at 5.24.41 PMוהאמנות כבר מאות בשנים. זהו מספר אי רציונלי המסומן באות היוונית פי 

...1.618033988=2/(5√+1)=∅ יחס הזהב מהווה פתרון למשוואה 0=1-x^2-x

לפי ההשערות התגלה יחס זה על ידי אחד מתלמידיו של פיתגורס, ותיאורו מופיע בספרו של אוקלידס, ”יסודות“,Screen Shot 2014-09-26 at 5.24.35 PM כבר לפני 2,300 שנים בקירוב. בימים ההם כונה היחס בשם ”יחס קיצוני וממוצע“. לוקה פאצ‘ולי הקדיש ליחס הזהב ספר שלם וכינה אותו ”הפרופורציה האלוהית. “

היחס מייצג מידות וגדלים רבים בטבע והחל מתקופת יוון הקלאסית (מקדש הפרתנון באקרופוליס באתונה) הוא גם משמש באמנות (ציור ג‘רום של ליאונרדו דה וינצי) ובאדריכלות (היחס בין גובהו ורוחבו של בניין האו“ם בניו יורק). רבים רואים בו מספר מיסטי אשר עצם קיומו מוכיח כי העולם הוא מעשה בריאה מתוכנן. את האות פי לתיאור היחס, הציע המתמטיקאי האמריקני מארק באר.

הכותבת, אביגיל הלר, הינה מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוי. תחום פרחים, הנדסת הצומח גננות ונוי, שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות

 

שמות מדעיים של צמחים המופיעים במאמר:

אבליה גדולת-פרחים Abelia x grandiflora
אגפנתוס, זנים שונים .Agapanthus cvs
אזובית מצויה (אזוב מצוי) זעתר (Origanum syriacum (Majorana syriaca
מיני אזוביון .Lavandula spp
איריס גרמני Iris germanica
איריס מקבוצת זני לואיזיאנה Louisiana hybrids Iris
איריס אלג‘ירי (איריס כרתי)  Iris unguicularis
אספסת השיח Medicago arborea
בן-חצב יקינטוני Scilla hyacinthoides
געדה כרתית Teucrium creticum
הדס מצוי Myrtus communis
היפאסטרון זן מכלוא .Hippeastrum cvs
ורד x מכלואי-התה ’ג‘ורג‘ דיקסון‘ ‘Rosa x Hybrid Tea ‘George Dickson
ורד x מכלואי-התה ’ג‘אסט ג‘וי‘ ‘Rosa x Hybrid Tea ‘Just Joey
ורד x מכלוא-תה 'לוליטה' 'Rosa x Hybrid Tea 'Lolita
ורד x מכלוא-תה 'שיקגו פיס' 'Rosa x Hybrid Tea 'Chicago Peace
זוטה לבנה Micromeria fruticosa
זעזועית גדולה Briza maxima
חוטמית זיפנית Alcea setosa
מיני חמציץ וזניו Oxalis spp. & cvs
חרוב מצוי Ceratonia siliqua
כובע-נזיר גדול Tropaeolum majus
יוסטיציית (חיצית) הטיפין (Justicia brandegeana (Beloperone guttata
מיני כדן .Muscari spp
כליל החורש Cercis siliquastrum
כלנית מכלוא (כלנית יפנית) Anemone x hybrida
כלנית מצויה Anemone coronaria
מיני לוטם .Cistus spp
מקור-חסידה גדול Erodium gruinum
מיני מרווה .Salvia spp
מרוות-ירושלים Salvia hierosolymitana
נורית אסיה Ranunculus asiaticus
ננדינה תרבותית Nandina domestica
נרקיס מצוי Narcissus tazetta
סיגל קיסוסי (סיגלית אוסטרלית) Viola hederacea
סיגל ריחני Viola odorata
סתוונית היורה Colchicum stevenii
ערער סיני ’בלו-קלאוד‘ Juniperus chinensis ‘ Blue-cloud
מיני ערער .Juniperus spp
פרג אגסני Papaver umbonatum
פשתה שעירה Linum pubescens
צתרה וורודה Satureja thymbra
קורנית מקורקפת Coridothymus capitatus
מיני קחוון .Anthemis spp
קטלב מצוי Arbutus andrachne
מיני קרינון .Crinum spp
שיבולת-שועל נפוצה Avena sterilis
תגית מצויה Scabiosa prolifera
תורמוס ההרים Lupinus pilosus
תות-שדה תרבותי Fragaria ananassa 
מיני תלתן .Trifolium spp
























 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח