תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
מיתרי הזהב , סיפור הגן בעמוקה הצילום מאת: מירב עמית

מיתרי הזהב , סיפור הגן בעמוקה

גנם של מירב וחיים עמית, המצוי ב ’מצפה עמוקה‘, בואכה צפת, מהווה תמונה ותפאורה לביתם. מכל חלון בבית ניבטת תמונה שונה. הגן משמש למנוחה ולאירוח ויוצר מסתור מהרחוב ומהשכנים, אך יותר מכל הוא מקום מפלט בו ניתן להירגע.

הוסף לאוספים שלי

עם בוא הסתיו, בקרתי לראשונה בגינתה של מירב. מחוץ לגדר רטטו עלים זהובים של עצי כליל ( Cercis siliquastrum) פתחתי שער מתכת תכול ופסעתי בשביל של אבני בזלת. חוטים זהובים של ענפי ויסטריה סינית (Wisteria sinensis) כיסו את הבית ועטפו את החצר. עקפתי את הבית ופסעתי אל החצר האחורית. Screen Shot 2014-09-27 at 1.47.12 PMעלי שלכת נשרו לאט ובין הענפים, השמש נצנצה נצנוץ של פז. מכל עבר זהרו צבעים של סתיו. גוונים צהובים, אדומים ונחושתיים אפפו אותי. חשתי, שאחזו בי חבלי קסם. חשתי שנעטפתי במיתרי זהב.

יש ניגון שעולה מן הסתיו
ומרעיד מיתרי הזהב,
של חלום שנשכח
וישוב ויפרח מחדש.
מתוך השיר ”ליל סתיו“ (מילים: ח. כהן)

ועל ראשי ירד מטר צחור

בלבו של חורף, נסעתי לבקר את מירב. שלג רך כיסה את העצים וחלונות הבית נצטלצלו עם רוח. ענן של השכמה כיסה את הגן וצמחיו, אך למרות הערפל היו בגן רק אור וזהר.

כמה יפה פורח הלילך

באביב חזרתי לגינתה של מירב. צבעים של לבן ולילך קבלו את פניי. אשכולות הויסטריה הסינית, לטפו את ראשי ברכות. שבולים סגולות של עכנאי הדור (Echium candicans ) זעו בעדינות. לפתע הבחנתי בלובן תפרחתה של ספריאת הכלאיים ,(Spiraea vanhouttei) הספיראה המשמשת כהד ללילך. (Syringa) דוממת נכנסתי אל הגן וידעתי, שאין צורך לומר את הדברים – כל הבא לגן יודע וחש - כמה יפה פורח הלילך.Screen Shot 2014-09-27 at 1.45.58 PM

חלום שנשכח

ביום לוהט של קיץ שבתי אל גנה של מירב. נמלטתי אל בינות עצי אורן הצנובר (Pinus pinea ) וחשתי הקלה. השמש המסנוורת נותרה מאחור וקרירות נעימה אפפה אותי. הרגשתי, כי מצאתי מסתור. הירוק בגן ירוק מאד, השלווה והשקט מפעפעים כבחלום.

בכל עונה צבעיו ופניו של הגן שונים. בכל עונה רזים אחרים מתגלים. אך בכל פעם שאני מגיעה לבקר את מירב בגנה, אני נפעמת ונרגשת כבפעם הראשונה. במאמר זה אנסה לגלות לכם, הקוראים, את קסמו. אני מקווה, שאצליח להעביר ולו מעט מהעונג, שנגרם לי בגינו.

תכנון הגינה והתפתחותה

גנם של מירב וחיים עמית, המצוי ב ’מצפה עמוקה‘, בואכה צפת, מהווה תמונה ותפאורה לביתם. מכל חלון בבית ניבטת תמונה שונה. הגן משמש למנוחה ולאירוח ויוצר מסתור מהרחוב ומהשכנים, אך יותר מכל הוא מקום מפלט בו ניתן להירגע, לקחת אוויר ופסק זמן מהסובב. עיקר העיצוב והעבודה נעשית על ידי מירב, אך חיים, שהינו אומן מתכת, שזור ושלוב גם הוא ביצירה.

תנאי הסביבה

’עמוקה‘ מצויה בתוככי יער בירייה, בגובה של 715 מ‘. בחורף, יורד בדרך כלל שלג לפחות פעם בעונה. בקיץ, במשך היום חם ויבש ובערבים נעים ואף קריר.

בתחילה, החלקה הייתה מוצפת בשמש. עם השנים, גדלו העצים והיום הגן מוצל. הוא בנוי על צלע הר ובשל כך מוגן מפני רוחות.
הגן נטוע בקרקע מקומית – בזלתית, מסולעת ושטוחה (אף יש מקומות בהם עומק הקרקע הוא עשרה עד עשרים ס“מ).Screen Shot 2014-09-27 at 1.46.16 PM

הגן ומאפייניו

שער מתכת תכול מקדם את הבאים. ממנו נמשך בקווים מעוגלים שביל מאבני בזלת, אל בית המגורים. השביל זורם בינות לעצים ושיחים הנטועים בצפיפות. כבר בחלק זה של הגן, מבחין המתבונן כי צמיחת השיחים מבוקרת על ידי גיזומים וכי במסתרי השיחים והעצים, מצויות פינות ישיבה מכוסות בפרגולות ממתכת תכולה.
כאשר פוסעים אל מאחורי הבית, משתנה התמונה. מרחב פתוח מקדם את הבאים וממנו נמשך המבט לעוד מרחבים, אל ביתן זכוכית, אל מזרקות, גשרים, ספסלים וקשתות ממתכת, שמופיעים במקומות שונים.
צבעי העלווה של הצמחים מתבלטים, כאשר לכל עונה יש גוונים אחרים.
בסתיו זוהרים צבעי הנשירה, צהובים, אדומים ונחושתיים. בחורף בולטים הגזעים הערומים של עצים שונים. באביב, הפריחה הסגולה והלבנה ובקיץ הגוונים בעיקר ירוקים, אך גם ארגמניים, אפורים וצהובים.
הצמחים שתולים באופן חופשי, בקווים מעוגלים וללא סימטריות.

שותקים נאהב כי לי ולך
די בלי מילים שהם לאלה,
אשר אינם יודעים לומר אחרת
כמה יפה פורח הלילך.
מתוך השיר ”פרח הלילך“
(מילים: אורי אסף)

חלוקה לחללים

הגן מחולק לחללים שונים – מעין חדרים חדרים. במרביתו ישנה תחושה של פתיחות ומבטים רחבים. כאשר עומדים באחת מפינותיו וצופים אל עבר חללים אחרים, אל פינות נוספות ואל הנוף הסובב, העין נמשכת לגלות את המתרחש בחלקי הגן האחרים.
כאשר נעים בין המרחבים מגלים את הייחודי לכל חלל, אך ישנו קשר ורצף בין החללים ובין חלקי הגן השונים. קשר זה מושג באמצעות חזרה על קבוצות צמחים (ערערים, דגניים ודומיהם) וכן על ידי צמחים מסוימים כמו אדר כפני (Acer palmatum), , מללוייקה מחופה ’רבולשיין-גולד‘ ( Melaleuca bracteata ‘Revolution Gold‘) ובן-אפר מכחיל ( Festuca glauca ).

הקשר אל הסובב

מירב וחיים בחרו לבנות את ביתם בתוככי חורשת אורנים, שניטעה על ידי הקק“ל. היה להם חשוב לשמר את השטח הקיים, המתחבר גם אל יער האורנים שאופף את היישוב. עם זאת, הם בחרו בחלקה בה היו רווחים נרחבים בין העצים. כך התאפשרה להם נטיעת עצים נוספים האהובים עליהם.

מירב הותירה את גבול הגינה בצדו של היער, פתוח. כך היער ניבט אל הגינה ומהווה חלק מהתמונה .

יצירת הגן והתפתחותו

הגן, אשר משתרע על פני שטח המתקרב בגודלו ל- 3 דונם, ניטע לפני כ- 20 שנה. תחילה גונן האזור שבקדמת החצר. אט אט, החלה מירב להוסיף קטעים חדשים ולטפל גם בחצר האחורית.Screen Shot 2014-09-27 at 1.46.25 PM

כשנבנה הבית, החלק הקדמי של החצר היה חשוף לחלוטין. למירב היה חשוב ליצור תחושה של סגירות ושל מקום מבודד. העצים נטעו, הן מתוך רצון ליצור חסימה מהרחוב והן כדי להגשים את חלום המגורים ביער. בשנים הראשונות תחושת החשיפה הייתה עזה וחלונות הבית כוסו בוילונות.

היום חלונות הבית גלויים ופתוחים: כבר אין צורך בוילונות. המרחק של הבית מהכביש הוא כזה, שאיפשר הכנת שביל כניסה היוצר תחושה של הינתקות. היה ברור, שהחלק הקדמי של החצר, הפונה אל הכביש, לא ישמש את בני הבית. בין העצים נשתלו שיחים רבים, ביניהם חבויות פינות ישיבה בודדות. באותו זמן, התייחסה מירב גם למגבלות שנוצרו. לדוגמא: בעמוקה לא היה ביוב מרכזי ומעל בור הספיגה שנחפר, היה משטח בנוי. משטח זה כוסה בסוכת ורדים.

מאחורי הבית ניטע בוסתן של עצי פרי נשירים ומעט עצי הדר, אך מכיוון שמירב אינה מרססת כנגד מזיקים, חלק גדול מעצי הבוסתן לא שרד. דגש רב ניתן לצורכי הילדים, שהיו אז קטנים. הוקמה פינת משחקים שהכילה ארגז חול ונדנדות. זה היה הבסיס לגן. ואז נעשו שבילים, שבעצם יצרו את הזרימה. תחילה הם חופו בטוף ולאחר שכל השטח היה שתול, החלה מירב לרצף אותם באבן מקומית, שנאספה מהסביבה. כך נוצר ”נחל“ של אבנים.Screen Shot 2014-09-27 at 1.46.52 PM

בהמשך נזרעו זני דשא, האוהבים קור וצל : סיסנית השדות (Poa pratensis) הידועה בשמה העממי ’קנטקי בלו גראס‘ (Kentucky Bluegrass ) ובן- אפר גבוה (Poa pratensis) הידוע בשמו העממי ’טול פסקיו. ( Tall Fescu) הדשא נעטף בשיחיות וחיבר ביניהן. כך נוצרו בגן מעין ”חדרים“ נוספים. במשך השנים הצטרפו ערוגות, שיצרו פינות חדשות, אליהן צורפו פה ושם מזרקות.

מבחינת התכנון הבסיסי לא השתנה דבר, אבל חלק מן העצים והשיחים לא שרדו והוחלפו. פינות מסוימות בגן שונו. לדוגמא, סוכת הורדים שהפסיקה לפרוח בגלל צל כבד, הוסרה ואילו מעל פינת ישיבה, שהייתה תחת עץ שמת, נבנתה סוכה שכוסתה בויסטריה סינית. גם אלמנטים שעבר זמנם (כמו ארגז החול) הורדו והוחלפו באחרים.
ככלל, יש בגן השתנות מתמדת. חלומה של מירב היה ליצור מעין חורש עם שלכת צבעונית, בו למרגלות העצים יגדלו שרכים.

תהליך יצירת החלום לקח זמן ורק עכשיו, אחרי יותר מעשרים שנה, כשהעצים גדלו ויצרו חופה מספקת, היא משלבת שרכים וצמחי צל.

שימוש בחומרים

מירב מקפידה להשתמש בכל הגן, באבני בזלת – אבני המקום – כחלק מההשתלבות עם הסביבה.
בנוסף לאבן, נעשה שימוש רב בברזל לספסלים, סוכות, קשתות. חיים, בן זוגה של מירב, שהוא כאמור אומן מתכת, יצק את יצירותיו אל תוך גנה. לכבוד יום הולדתה ה- 40 נוסף לגן ביתן זכוכית משולב במתכת. ביתן קסום, באמצעותו חיים מביע אהבה.

בחירת הצמחים

כאמור, קבוצות צמחים וכן צמחים מסוימים תופרים ורוקמים יחד את חלקי הגן השונים. מכיוון ששטחו הוא גדול נעשה גם שימוש במדשאה. אך יותר מכל, החיבור מושג באמצעות בחירת צבעים.
מרבית הגן מבוסס על צבעי עלווה – קבועים או משתנים, כאשר הגוונים הנבחרים הם מתונים. הצבעים הקבועים הם בדרך כלל צהבהבים, ירוקים כהים, אפורים וארגמניים בעוד אלה המשתנים - צבעי הנשירה והלבלוב - הנם צהובים, אדומים וארגמניים.Screen Shot 2014-09-27 at 1.46.59 PM

בין הצמחים הקבועים מצויים מיני מורן ,(.Viburnum spp) מיני אבוטילון ,(.Abutilon spp) מיני מללוייקה ,(.Melaleuca spp) מיני ערער (.Juniperus spp) ועוד.

את גווני הסתיו יוצרים בין השאר: ליקוודמבר לבני ,(Liquidambar styraciflua) גינקו דו-אונתי ,(Ginkgo biloba) וספיון השעוה (Sapium sebiferum).
נטיעת הצמחים נעשתה תוך התחשבות בשילובים. לדוגמא: ברברית יפנית ’ארגמנית‘ (Berberis thunbergii ‘Atropurpurea‘) שתולה בסמוך לזן ערער, שעלוותו אפורה, כך שצבעי האחד מבליטים את משנהו.
דגש רב ניתן לצבעי נשירה מרהיבים. צמחים פורחים כמעט ואין ואלו שנבחרים, בדרך כלל קשורים אצל מירב בזיכרונות מילדותה - דוגמת ספיראת הכלאיים או לילך סיני (Syringa chinensis).

במשך כל זמן בניית הגן לא הוכנה רשימת צמחים. מתחילת הקמתו ידעה מירב, איזו תמונה היא רוצה לקבל ולאט לאט נאספו הצמחים, שאפשרו את קבלת התמונה המבוקשת. הבחירה הייתה ברב-שנתיים ולפי צבע עלווה ומירקם. ישנם כאלה האהובים עליה והמלווים אותה שנים רבות, דוגמת שערות שולמית מצויות .(Adiantum capillus-veneris) המבחר במשתלות אמנם השתנה במשך השנים, אבל הבסיס בגן נשאר כפי שהוא. חד-שנתיים לא נזרעים או נשתלים. עונתיות מושגת, בין השאר, על ידי גיאופיטים.

לדבריה, יצירת גן דומה לציור: מירב, המשמשת כמכחול, צובעת את התמונה באמצעות מרקמי הצמחים וגוניהם.

משיכת בעלי חיים

כשתוכנן הגן, הדבר לא נעשה מתוך מודעות למשיכת בעלי החיים, אך עם ההתפתחות ויצירת סביבת חיים נעימה, הוא החל לשקוק חיים. ציפורים, שלא נראו בשנים הראשונות התחילו להופיע: אדום-חזה, ירגזי, ירקוני, חוחיות, פשושים, צופיות. כמו-כן, קיפודים, צבים ומדי פעם ארנבות. בלול יש כמה תרנגולות, שלמדו לעבור את הגדר ובמשך היום הן מסתובבות בגן, חופרות ומנקרות והמראה מלבב.

אגרו-טכניקה

במשך השנים למדה מירב, שהדרך הטובה ביותר לשתול היא בתוך טוף דק (גודל 0.8) וקומפוסט. מירב עושה שימוש רב בקומפוסט, אותו היא מכינה בעצמה.
כל השיחים והעצים מושקים בטפטוף ואילו הדשא, בהמטרה. ההשקיה מתבצעת מהאביב עד לסתיו ומשתנה בהתאם לצורך.Screen Shot 2014-09-27 at 1.46.29 PM
מירב לא מדשנת ולא משתמשת בחומרים להדברת מזיקים. הדברת העשבים נעשית בעמל כפיים ולעיתים באמצעות חרמש מכני.
כאמור, הצמחים נשתלים בגן באופן לא פורמאלי ובקווי השתילה מעוגלים. עם זאת, הם מעוצבים ונגזמים, כך שאינם צומחים פרא. הגיזום הסדיר מאפשר יצירת לבלוב והתחדשות וגם יוצר סדר במראהו ”החופשי“ של הגן.

שימוש בחיפויים

בתקופות מסוימות, בעיקר כשהגן היה צעיר, נהגה מירב להשתמש בחיפוי סביב השתילים הצעירים. החיפוי היה אורגני: עלים, שאריות כיסוח, עשבים וכדומה.
היום כמעט ואינה משתמשת בו, להוציא מקומות בעייתיים: למשל, אלה בהם סובבים כלבי השכנים. כדי למנוע את ההרס שהם עלולים לגרום, מירב אספה אבנים מהסביבה ויצרה מעין חיפוי להגנה.

גן של געגוע

מעבר להיותו מקום לבילוי ולמנוחה, גנה של מירב מספק צרכים נוספים. לדבריה, הודות לו חייה טובים יותר ושלמים. העבודה בגן מרגיעה אותה וכשהיא מצויה בו, הכול נראה שקט ושליו. מירב מתארת רגעים של שימחה ואושר, אותם היא מלקטת בעת עבודתה. למשל, כאשר אדום חזה סקרן מתלווה אליה, כדי לגלות מה היא עושה.
מירב משכימה עם בוקר ומביטה בגן. גם כאשר יורד גשם, היא נשאבת אל הצמחים ואל המגע עם האדמה. קיים אצלה צורך פיזי וצורך נפשי לעמול בו.
Screen Shot 2014-09-27 at 1.47.05 PM
הגן עבורה אינו מקום של מנוחה. עמל הכפיים הוא הדבר שגורם לה שמחה. מדי פעם היא מפסיקה ונחה ונהנית מאשר יצרה ובראה. בתקופות בהן אינה מוצאת את הזמן לעבוד בגנה, היא חשה בחוסר שקט.

הגן גם מאפשר למירב, הסגורה והמופנמת, להעניק ולתת דרכו לאנשים אחרים. היא שמחה כאשר מבקרים מתענגים על יצירתה ואוהבת לארח בביתן הזכוכית. זוהי הדרך שלה להעניק יופי ושלווה.

הגן אכן נותן תמונה יפיפייה. תמונה שנשקפת מכל חלונות הבית ומרגשת את יושביו. כשהשמש זורחת וצובעת את הצמחים בגן, יודעים יושבי הבית, שהם עטופים במיתרים של זהב.

ולא היה בינינו אלא זהר
ענן של השכמה ברחוב כפרי
ולבלובו של גן בטרם פרי
בלובן תפרחתו יפת התואר.

ומה מאד צחקת באמרי
כי אל השחר הענוג כוורד
אקרב ואקטפנו למזכרת
ואשמרנו בין דפי ספרי.

את זרועך נשאת, התזכור!
והנידות את ענף תפוח,
ועל ראשי ירד מטר צחור.

מאחורי גבך הכפר נעור,
החלונות נצטלצלו עם רוח –
ולא היה בינינו אלא אור.

מתוך השיר ”שיר אהבה מספר עתיק“
(מילים: לאה גולדברג)

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח