תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
מחוברת לשורשים, סיפור על גינה הצילום מאת: אביגיל הלר

מחוברת לשורשים, סיפור על גינה

על תכנון ועיצוב גינתם של מלי ואלכס מזרוחין בהר כנען, צפת. גינה שאופייה וחזותה הם תוצר השראה שנשאבה מהאזור בו היא ממוקמת.

הוסף לאוספים שלי

סיפורו של גן

מלי ואלכס עלו לישראל בסוף שנות השבעים, ומלי, שעבדה עד לצאתה לגמלאות לפני כשנתיים כמרפאה בעיסוק, נחשפה לעולם הגננות רק בארץ.
תחילה התגוררו בני הזוג בבתים שכורים עם גינות קטנות ומלי החלה בהתנסות גננית. הבית והגינה הנוכחית נרכשו לפני כ-15 שנה, כאשר השטח שגודלו 1.5 דונם היה שטוח והכיל שני עצי אורן ירושלים גדולי מימדים, אזדרכת מצויה ועץ אגוז מלך.Screen Shot 2014-09-27 at 6.06.35 PM
מלי, שמאד רצתה להרחיב את הידע שלה בתחום הגננות, אף השקיעה בלימוד התחום בקורסים: הראשון עסק בתכנון גנים והשני באחזקתם.
מראש היה לה ברור שתהייה חלוקה של הגינה לטרסות עם מספר מפלסי גובה, כאשר השראה רבה היא שאבה מהצומח הטבעי הגדל באזור צפת, מבוסתני נחל עמוד ומצפת העתיקה.

ואמנם, כשטיפסתי אל ראשו של הר כנען, ושער מתכת תכול נפתח לקראתי, פגשתי גינה חבויה וקסומה. גפן היין שנכרך על עמודי מתכת תכולים משמש כגג וקיסוס החורש, שמחפה את הקירות והגדרות יוצר אינטימיות והסתרה. מצאתי את עצמי בפטיו ים תיכוני, שהזכיר לי גנים בכרתים וביוון. ברכת מים עם צומח ודגי זהב הוסיפה לשלווה, והצבע התכול, שחזר מאלמנטים שוניםScreen Shot 2014-09-27 at 6.06.27 PM בגינה הוסיף להרמוניה ותרם לשפה החזותית ולצבעוניות העשירה שקיימים בגינה: קרמיקה ארמנית וחפצי חן הפזורים בשטחה, פריחת ורד מטפס מזן דון ז'ואן, שבוער כלהבה, כדי חרס בהם שתולים צמחים פורחים, מדרגות היורדות אל מדשאה קטנה שלצדה ג'קוזי ופינה נוספת לישיבה. הלב נמשך אל שביל מכוסה בקשת של צמחיה, הצופן בהמשכו מזרקת מים מפכפכת, ורמז לרגיעה. לאט, לאט, עם ההתקדמות בשביל, מתגלות עוד ועוד הפתעות, והוא מוביל אל מעין "חדרים", שנפתחים בתוך הסבך, וכל אחד מזמן דבר חדש – עציץ פורח עם ורדים, ערסל וספסלים לישיבה, פסלים, מסכות ועוד ועוד.Screen Shot 2014-09-27 at 6.06.41 PM

הגינה תוכננה בעזרתו של גנן ממשפחה צפתית ותיקה – משפחת המאירי, כשהיא משלבת טרסות, גדרות ושתי בריכות (אחת המשמשת כג'קוזי) והביצוע נעשה בשלבים.

תכנון ועיצוב הפטיו

הפטיו - שמשמש כ"חדר" הראשון של הגינה - פותח לראשונה - פטיו מרוצף, שמרבה לשמש את בעליו, ומאכלס בשטחו שולחן גדול המשמש לסעודות, פינת ישיבה, וספסלים. הצבע התכול, שמופיע בדלת הבית, בחלונותיו ובתריסיו, מככב גם באלמנטים שונים ששולבו בגינה: מנורות, פרגולות, שוקת, ספסלים כיסאות ועוד. גם שפתה של בריכת הדגים והצומח שבנויה מאבן גלילית לא מסותתת הינה תכולה, והיא מהווה בסיס גם לערוגות, לספסלים ולטרסות, מגובה בשיבוצים של שברי קרמיקה כחולים באלמנטים שונים. בשולי הפטיו זועק בצבע אדום שיח של ורד קשתי מהזן קוקטיל, ופריחתו האדומה מגובה בצמחי פלרגון (הקרויים בפי העם גרניון) וורדים ננסים, הפורחים בצבעים דומים בתוך הכדים.

תכנון ועיצוב המפלס השני

בשנה השנייה פותח המפלס השני, שמכיל מדשאה קטנה, שגודלה כ–30 מ"ר, והיא מוקפת בצמחים "חסכניים במים" דוגמת מיני קליסטמון ואבליה גדולת-פרחים וכן בערוגת פרחים. באותה עת גם הוחל בריצוף השבילים- אם באבן ואם בחצץ- שנתחמו באבן מקומית.

תכנון ועיצוב המפלס השלישי

בשנה השלישית הוחל בפיתוח מפלס שמכיל את הבוסתן, גינת ירק, פינת תבלינים וכן צמחי חורש. במפלס זה נוצר גן שיטוט בקווים מעוגלים וטבעיים, המכיל חללים שבהם פינות סתר והפתעות. אפילו הבן הצעיר, שבאותה עת היה בגיל הנעורים, יצר בגן פינה משלו - פינת הנשיקות, שהינה חלל עגול מוקף ספסלים.

שימוש בחומרים ופריטים נלווים

בגינה נעשה שימוש באבן גירית מקומית ובאבני חצץ, ובשנים האחרונות נוסף גם חיפוי בטוף. האבן נצבעה לעיתים בצבע תכול, כפי שמקובל במקומות רבים בעיר בעתיקה של צפת, והשוקת והספסלים נבנו על פי תכנון של מלי, כולל שיבוץ שברי הקרמיקה הארמנית.

שימוש בצמחים

כאמור, השראה לשילוב הצמחייה נשאבה מהצומח באזור צפת ומבוסתני נחל עמוד. הגינה מתבססת על צמחים כגון מורן החורש וער אציל - צמחים ירוקי עד, שפריחתם נאה וריחנית ואחזקתם קלה (מגיבים היטב לגיזומים). בנוסף נשתלו עצי פרי ים-תיכוניים דוגמת הדר הלימון, רימון מצוי, זית אירופאי, גפן יין שהינו צמח מטפס, וכמחווה לזיכרונות ילדות מרוסיה
Screen Shot 2014-09-27 at 6.06.45 PMהרחוקה, נשתל גם דובדבן (שזיף) מצוי.Screen Shot 2014-09-27 at 6.06.59 PM
כמו כן, הוקמה בתחילה גינת ירק ונשתלו צמחי תבלין.
צמחים פורחים כגון ורדים ועשבוניים רב-שנתיים שובצו רק בשני המפלסים העליונים, ובפטיו נשתלו גם צמחים עונתיים בכדים, דוגמת ורדים ננסיים, זנים תרבותיים של רקפת מצויה וזני פלרגון (גרניון), שחלקם מוחלפים בהתאם לעונות השנה.

עיצוב גן - השתנות עם השנים

בתחילת דרכו של הגן נשתלו בו גינת ירק צמחי תבלין, אך עם השנים הבינה מלי שאחזקת גן הירק (שמטרתה העיקרית הייתה עבודה משותפת עם הנכדים) אינה קלה. התוצרת שהתקבלה ממנו גם היא לא הייתה רבה, ולכן הוחלט לוותר עליו.
ערוגות הפרחים שבשולי המדשאה גדלו תחילה בשמש מלאה, אך הלכו והוצלו עם השנים. מלי המירה אותן בחיפוי מטוף, הוסיפה כדים עם פרחים, ויצרה במקום זה פינת ישיבה. גם שטח המדשאה הוקטן, הן בגלל ההצללה אך בעיקר בגלל הצורך לחסוך במים. השטח הקטן שנותר מהמדשאה מספיק לצרכי משחקי הכדור של הנכדים, ומשמש לדריכה כאשר יוצאים מן הג'קוזי.

משיכת בעלי חיים

בגינה מבקרות ציפורים רבות ומיני פרפרים. מלי, שמספרת כי ברוסיה ידעה לזהות רק את צפור הדרור, למדה דרך הגינה להכיר צופיות, בולבולים, שחרורים וירגזים, ולשאוב הנאה רבה מהמיית התור וממשחקי העורבנים (שמרככים פרוסות לחם במי המזרקה לפני האכלת הגוזלים). גם חתולים רבים מגיעים לשתות ממי הברכה ופרפרים שונים דוגמת מיני לבנין וזנב הסנונית המצוי מגיעים אל צופם של הפרחים.Screen Shot 2014-09-27 at 6.06.51 PM

אגרו-טכניקה - קרקע, קומפוסט ודשן

כשהוקמה הגינה הייתה הקרקע דלה וסלעית, ונדרשה תוספת של אדמה מהאזור. ה"מרווחים" בין הטרסות מולאו בשכבה דקה של קרקע (מספר סנטימטרים), ובבורות השתילה, שהתקבלו אחרי עבודת חפירה במכוש וסיקול אבנים רבות, הונחה שכבת קרקע עמוקה והוסף קומפוסט בכמות רבה.
בגינה לא נשתלו צמחים שדורשים קרקע חומצית להתפתחותם כגון הידרנגאה מצויה (הורטנזיה), ובתחילת האביב (פברואר-מרץ) מקבלים עצי הלימון וזני הורד ביו-קומפוסט שהכנתם נעשית בעבודה עצמית.
ערוגות הפרחים והצמחים שבכדים מדושנים אחת לכמה שבועות בדשן מסוג 20:20:20.

השקיה

בתחילת עונת ההשקיה מושקים העציצים במי גשמים, שנאגרים בברכת הג'קוזי, ובמאי מתחילה ההשקיה באמצעות מערכת ההשקיה, שהוכנה בזמנו ע"י אלכס. בשנה האחרונה בעקבות עליית מחירי המים, נבחנה מחדש מערכת ההשקיה, כאשר בחלק מן הצמחים היא בוטלה לגמרי, ובמקומות אחרים הופחתה (למשל במדשאה).Screen Shot 2014-09-27 at 6.06.06 PM
המתזים ששימשו באזור צמחי התבלין הוסבו לטפטפות, וקווים נפרדים מספקים את המים בהתאם לדרישות ההשקיה של הצמחים השונים.

תנאי אקלים

החורף באזור צפת קר ולעיתים מאופיין בשלגים. ברכת הדגים קופאת לעיתים בחורף, ודגי זהב שבה שורדים עד לטמפרטורה של מינוס 10 מ"צ.
במקומות שונים בגינה יש גומחות עם מיקרו-אקלים מקומי. יש מקומות שיותר נוטים לכפור ו/או לרוחות מאחרים. זני גרניון שלפעמים קופאים בחורף מוחלפים עם בוא האביב.

הגנת הצומח והדברת עשבים

הגנת הצומח נעשית לפי הצורך. הורדים והעינן המסרקני (אריופס) נתקפים לעיתים בקימחון (הורדים עלולים להיתקף גם ע"י כנימות), והדברת עשבים נעשית אך ורק בעמל כפיים.
מלי מציינת כי הגינה תוכננה לאחזקה נמוכה, וכך, מאז שהסתיים הפיתוח (שדרש עבודה רבה וקשה) כמעט שאינה נדרשת לעבודה, כאשר באביב מבוצעים בעיקר גיזומים וניכוש עשבים.

משמעות הגינה

החל מהאביב ועד לתחילת החורף מבלים אלכס מלי, בני משפחתם וחבריהם בעיקר בגינה, סועדים בפטיו, נהנים מטבילה בג'קוזי או מישיבה באחת מפינות החמד שבה.
עבור מלי העבודה בגינה מהווה מקור לתרפיה ורגיעה. היא ואלכס נהנים לתכנן, ליצור ולראות את פרי עמלם גדל ומתפתח.
יצירת הגינה והשהיה בה לימדה אותה ואת אלכס דברים רבים, שלפני הגעתם לארץ לא הכירו, ועובדת קיומה חיברה אותם, במידה רבה, לארץ ולאדמתה. וכך, למרות שלא נולדו וגדלו בארץ, הגינה שיצרו שורשית ומחוברת מאד למקום בו הם גרים - לאזור צפת ולארץ ישראל.Screen Shot 2014-09-27 at 6.06.12 PM

שמות בוטנים של צמחים המופיעים במאמר

אבליה גדולת-פרחים Abelia x grandiflora
אגוז המלך Juglans regia
אורן ירושלים Pinus halepensis
אזדרכת מצויה Melia azedarach
גפן היין Vitis vinifera
פלרגון (גרניון) (זנים תרבותיים שונים) Cultivars Pelargonium
דובדבן (שזיף) מתוק Cerasus (Prunus) avium
הדר הלימון Citrus limon
הידרנגאה מצויה (הורטנזיה). Hydrangea macrophylla
ורד x מטפס גדול- פרחים 'דון ז'ואן' Rosa x Large-Flowered Climber 'Don Juan
ורד שיחי קשתי 'קוקטיל' Rosa x shrub 'Cocktail'
זית אירופאי Olea europaea
מורן החורש Viburnum tinus
עינן מסרקני Euryops pectinatus
ער אציל Laurus nobilis
קיסוס החורש Hedera helix
קליסטמון, מינים שונים .Callistemon Spp
רימון מצוי Punica granatum
רקפת מצויה Cyclamen persicum

באחת הפינות, בינות לעצי פרי מצלים, ישבתי לרגע בשקט והתבוננתי בשחרורים, שהשתכשכו במימי המזרקה. הרגשתי כיצד טרדות חיי מטשטשות ונעלמות.

כתבה, אביגיל הלר

מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוי ומרכזת מקצועים למועצת הגנים הבוטניים, שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות ופתוח הכבר.

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח