תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
אבקת הקסם של הדבורים הצילום מאת: שתילי הר

אבקת הקסם של הדבורים

כשני שלישים מסך כל הכוורות שיש בישראל (כ-90,000 אלף) משמשות בעיקר להאבקת גידולים חקלאיים,
ועל כן מסיעים אותן ממקום למקום בהתאם לצורך ובכך מגדילים את היבול.
מה תפקידן של הדבורים בחקלאות ובטבע בכלל? איך הן מתנהלות? ולמה הן נעלמות?

תאריך: 01-04-2015 מאת: רני כשר תגיות:בעלי חיים, דבורה, דבורים
הוסף לאוספים שלי

אבקת הקסם של הדבורים

 

המחשבה הראשונה שעולה במוחנו בהקשר של דבורים היא שהדבש שלהן מתוק וטעים, אבל העקיצות שלהן מפחידות. לפעמים הפחד מהן גורם לנו לוותר גם על הדבש, “לא מדובשן ולא מעוקצן”. אבל בעצם לדבורי הדבש יש תפקיד הרבה יותר חשוב מאשר לייצר דבש בשבילנו או לעקוץ אותנו - תפקידן לגדל את הפירות ואת הירקות שלנו. אם הדבורים לא יאביקו את הירקות ואת גידולי המטעים, לא יוכלו הפרחים לחנוט פירות, לא יהיה לנו מה לאכול, מה שהופך את דבורת הדבש לחרק החשוב ביותר בחקלאות כיום.IMG 8234 דבורה ואלוי רועי קן-תור

גידולים רבים בישראל מואבקים בידי דבורת הדבש: הדרים למיניהם, תפוח, אגס, שזיף, שקד, דובדבן, אבוקדו, ליצ’י, קיווי, מלון, אבטיח, תות שדה, קישוא, פלפל, מלפפון, חמנייה ועוד ועוד. גם צמחי בר רבים תלויים בה. ללא האבקתה לא ניתן להפיק יבולים בהיקף מסחרי. בעצם תרומת דבורי הדבש לחקלאות היא פי 60 מערך התמורה שמתקבלת מייצור הדבש. ההכנסה מגידולי הירקות והפירות המתאפשרים הודות להאבקת הדבורים היא מעל מיליארד שקל בשנה. כלומר: על כל שקל של תפוקת דבש מחוללות הדבורים ייצור של 20 שקל בענפי הפירות והירקות.

דבורה שליחויות

כיוון שכך, כשני שלישים מסך כל הכוורות שיש בישראל (כ-90,000 אלף) משמשים בעיקר להאבקת גידולים חקלאיים, ועל כן מסיעים אותן ממקום למקום בהתאם לצורך ובכך מגדילים את היבול. לא תמיד דבורת הדבש היא המאביק המושלם, ויש גם דבורים אנינות טעם שמחפשות כל הזמן את הפרחים הטובים ביותר בסביבת הכוורת, ולשם הן מכוונות (בריקוד הדבורים המפורסם) את אחיותיהן. כך למשל כשמטעי אבוקדו סמוכים למטעי הדרים ופריחת ההדרים מקדימה וחופפת את פריחת האבוקדו, בוחרות דבורי הדבש לדלג אל פרחי התפוז, הלימון והאשכולית, וזונחות לאנחות את פרחי האבוקדו, וללא האבקה, כפי שכבר הבנו, היבול דל.

דבורים יחידאיות

למרות היעילות הגבוהה של דבורת הדבש, אוכלוסיית הדבורים הגדולה בכל כוורת והאפשרות לשנע אותן למקום שהן נדרשות בו, לא רק דבורת הדבש חשובה להאבקת הגידולים החקלאיים. יש בעולם עוד כ-30,000 מינים של דבורים, גם הם ניזונים מצוף ומאבקה, וגם הם מבקרים באופן סדיר בפרחים ומאביקים אותם. הרוב המוחלט של מיני הדבורים אינו חי במושבה. אלה הדבורים היחידאיות. דבורים אלה מבקרות מינים רבים של פרחים, ובשל מגוון התנהגויותיהן וגדליהן הן מבצעות לעתים את העבודה ביעילות גבוהה יותר מאשר דבורת הדבש.

לאן נעלמות הדבורים?750px-Fly at flower

האם ביות הדבורים, שהחל לפני אלפי שנים במצרים, משפיע על הכוורת ועל הדבורים? האם מרכיבים שונים בגידול המסחרי גורמים להידלדלות אוכלוסיית הדבורים? לפני כשמונה שנים החלו לגלות בארצות הברית תופעה חדשה - היעלמות הדבורים מהכוורות. תופעה זו קיבלה את השם הפרעת התמוטטות המושבה (Colony Collapse Disorder; CCD). התופעה המדאיגה התגלתה תחילה במזרח ארצות הברית, אבל נצפתה לאחר מכן בכל רחבי המדינה וכן במספר מדינות באירופה. הדבורים נוטשות את הכוורת אף שאין בה מזיקים או מחלות - הן מותירות אחריהן זחלים ודבש, לא מוצאים דבורים מתות בקרבת הכוורת - הן פשוט נעלמות. כאשר רבות מהפועלות נעלמות, אין המושבה יכולה להמשיך להתקיים, והיא מתמוטטת. (התמונה צולמה על ידי By Richard Gertis (Own work) [CC BY-SA 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons)

מיד לאחר שהתגלתה התופעה, החלו מחקרים רבים בניסיון להתחקות אחר סיבותיה. אבל עד היום, שמונה שנים אחרי, עדיין נטוש ויכוח סביב שאלה זו, ולכן גם לא ברורים עדיין הפתרונות. האשמים העיקריים הם טפילים שונים המתקיפים את הדבורים, כגון קרדיות (מין קרציות קטנטנות) ווירוסים, חומרי הדברה שמשתמשים בהם להרחקת הטפילים, חומרי הדברה שנמצאים בשימוש בגידולים החקלאיים ומגיעים אל הצוף ואל גרגרי האבקה שהדבורים אוספות ושאר מזיקים.

אבל מעבר לגורמים חיצוניים אלה יש התולים את התופעה בשיטת גידול הדבורים עצמה. כמו גידולים חקלאיים רבים אחרים, גם גידול דבורת הדבש הוא גידול אינטנסיבי; כלומר: בכל כוורת, השוכנת בקרבת עשרות או מאות כוורות אחרות, מגדלים עשרות אלפי דבורים. צפיפות זו של אותו מין מזמנת בהכרח מזיקים שונים, המנצלים את צפיפות הקורבן שלהם כדי להתרבות בעצמם.
מלבד זאת, בעשרות השנים האחרונות פותחו, בעיקר בארצות הברית, זנים חדשים של דבורי דבש שגודלם פי 1.5 מדבורת הדבש ה”מקורית”. אפשר שגם לכך יש חלק בצרות המתרגשות על כוורות דבורי הדבש.
עוד ייתכן שתחליפי המזון (מי סוכר או דבש זול מהסופרמרקט) שמספקים הדבוראים לדבורים במהלך החורף - לאחר שרדו את הדבש כדי למכור אותו - גם הם תורמים את חלקם.
הסברה שלשיטת הגידול יש חלק בהתמוטטות המושבה נתמכת בידי הנתונים האלה: בכוורות המנוהלות בצורה קונבנציונלית נעלמות 30%-40% מהפועלות. ואילו כוורות המנהלות את הגידול בשיטות אורגניות - ללא שימוש בחומרים כימיים, ללא האכלה בתמיסות סוכריות חיצוניות (בארצות הברית זה בעיקר סירופ תירס), בצפיפות קטנה יותר, ללא הובלתן ממקום למקום ובשיטות הדומות הרבה יותר לטבע - נפגעות בשיעור של 5% בלבד.

הדבורים והגינה שלנו

איך בחלקת גן עדן הקטנה שלנו נוכל אנחנו לתרום לשימורן של הדבורים, כמו גם המאביקים האחרים - פרפרים, חיפושיות וציפורים - שגם להם חלק במארג המסובך של הטבע?
קודם כול חשוב שנשתול מגוון גדול ככל האפשר של פרחים לטובת המאביקים, כלומר נגדל מינים רבים, מהם שמואבקים בידי דבורים, בידי חרקים אחרים ובידי ציפורים.
במקביל עלינו להקפיד לשמור על גינה נקייה מחומרים כימיים. כך נשמור על בריאותם של הצמחים ושל המאביקים.
מלבד זאת נשאיר אזורים בגינה חופשיים להצמיח את פרחי הבר, וגם זה יאפשר למגוון גדול של מאביקים להתקיים בסביבת הגינה ובתוכה לבריאות כל האורגניזמים השוכנים באזור, ואנחנו בתוכם.

מה בודקים כשקונים דבש?

שיטות הגידול של הדבורים משפיעות כמובן גם על מוצרי הכוורת שאנו צורכים. כאשר אנו קונים דבש, חשוב לשאול, לא רק אם הדבש טבעי ואיפה ייצרו אותו, אלא גם על שיטות הגידול של הדבורים שייצרו את הדבש, ולדרוש מהמגדלים שקיפות בנוגע לתהליכים שהדבש עובר מהיותו טיפת צוף בפרח, ועד שהוא נכנס לפינו ביחד עם פלח
התפוח בראש השנה.

 

כתב: רני כשר

מדריך גינון קהילתי, בוטנאי ומתמחה בהאבקת דבורים; מרצה בנושאי טבע וסביבה; נותן ייעוץ אקולוגי לאורח חיים בר-קיימא; מפעיל בית דפוס כריכייה במחשבה סביבתית: rani.kasher@gmail.com 

הכתבה הופיעה בעלון לגינון טיפולי וקהילתי לגיל המבוגר | גיליון 11 

ט

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח