הצילום מאת: עמיחי
סגנונות העיצוב בבונסאי
עץ בונסאי המעוצב כהלכה, יכול ואמור לגרום לחוויה אסתטית מעוררת רגשות למתבונן בו.
הדרך לגעת בלב הצופה יכולה להיות באמצעות עץ קטנטן נטול עלווה עם פרח אחד בודד וגם אל מול עץ עבות ומפואר.
לימדו על סגנונות, עקרונות וקווים מנחים בעיצוב בונסאי
הוסף לאוספים שלי
עץ בונסאי המעוצב כהלכה, יכול ואמור לגרום לחוויה אסתטית מעוררת רגשות למתבונן בו.
הדרך לגעת בלב הצופה יכולה להיות באמצעות עץ קטנטן נטול עלווה עם פרח אחד בודד וגם אל מול עץ עבות ומפואר.
הצגה אמינה של הבונסאי כעץ עתיק בטבע, או עץ דרמטי המתאר 'סיפור', נעשית תוך איזון הגיוני בין אמנות לטבע ובין דמיון למדע.
העיצוב יכול להיות שונה אבל המסר הוא אחד ומטרתו לעורר את אמונו של הצופה ולשבות את לבו.
עקרונות העיצוב בבונסאי מתבססים על כללים אסתטיים-אמנותיים וקווי עיצוב מנחים – שבחלקם נתמקד הפעם.
העיצוב המסורתי הקלאסי בבונסאי נעשה על פי ששה סגנונות בסיסיים, כאשר כל אחד מהם מתאר מופע אחר של עצים בטבע
סגנונות, עקרונות וקווים מנחים בעיצוב בונסאי
סגנונות העיצוב המסורתיים בבונסאי
סגנון זקוף פורמאלי Formal Upright
העיצוב מדמה עץ מחטני הגדל בתנאים אופטימאליים של אור ובלא צורך להתמודד עם עצים מתחרים.
סגנון זקוף - לא פורמאלי Informal Upright
מדמה עץ המצליח להתמודד עם תנאי גידול משתנים הגורמים לתנועת הגזע והענפים - זהו הסגנון הנפוץ ביותר
סגנון נטוי Slanting
הסגנון מתאר עץ בעל גזע נטוי הגדל במדרון או בתנאי רוח
סגנון מניפה (מטאטא) Broom
מדמה עץ הגדל בתנאים מיטביים באדמת שפלה והוא בעל נוף רחב והסתעפות ענפים עשירה וסימטרית
סגנון משתפל Cascade
סגנון מיוחד זה מדמה עץ הגדל בצדי מצוק תלול ובתנאי טבע קשים כמו רוחות עזות, מפולות אבנים ושלג נערם, הגורמים לענפיו להשתפל מטה אל עבר המדרון ומתחת לבסיס העציץ.
סגנון משתפל למחצה Semi-Cascade
מעוצב בדומה לסגנון הקודם כשהשתפלות היא בזווית מתונה יחסית של הענפים הפונים מטה ושאינם מגיעים מתחת לבסיסו של העציץ.
ששת הסגנונות האלו הם הבסיס לאינספור וריאציות ושילובים של הצגת העץ כיד הדמיון הטובה: יצירה המציגה עצי יער שהשתקמו לאחר שריפה או סופת ברקים (כמו למשל היצירה גושין -''Goshin'' שבתמונה), הצגת עץ חשוף שורש שגדל על סלע או עץ בודד וסחוף רוח העומד מול רוחות ואיתני הטבע - כאשר תמיד השאיפה היא ליצירה טבעית, משכנעת ושובת עין מחד, וגם כזו שמעבירה מסר רגשי ושובה לב מאידך.
Goshin''" מאת ג'ון נאקה - חורש 'ערער סיני' - 'Juniperus chinensis'
(National Bonsai & Penjing Museum Washington)
בבסיס עקרונות העיצוב של הבונסאי נדרשים שלושה עיקרים:
פרופורציה – איזון – דמיון.
שילוב אידיאלי ביניהם יוביל לקומפוזיציה אחת מושלמת.
פרופורציה: פנייה להגיונו של הצופה.
בראש ובראשונה על העץ להיות עם יחס סביר בין כל מרכיביו: גזע, שורשים, ענפים ועלווה יהיו בהתאמה בינם לבין עצמם ולבין רוחבו וגובהו של העציץ ואפילו לגודל חלקיקי המצע. כל אלה ישוו לעץ אמינות הגיון ושכנוע.
איזון והרמוניה: פנייה לעינו של הצופה
איזון (שיווי משקל) והרמוניה חזותית בעץ יושגו באמצעות שתילה בזווית ובמיקום מתאים בעציץ, חלוקת ענפים שווה וסימטרית היוצאת במעלה הגזע, וכן התאמה עקבית בתנועה, בצבע ובדינמיות של כל החלקים. אלו ישדרו למתבונן תחושה נעימה לעין של אלגנטיות ואחידות אסתטית.
הדגשת ממד הזמן נעשית על ידי שימוש בענפים יבשים שנותרו על העץ ('JIN'), מערה שנוצרה בגזע ('SABAMIKI'), בסיס גזע ושורשים עיליים מפותחים ('NEBARI') ועוד.
יצירתיות ודמיון: פנייה ללבו של הצופה
יצירת רגש למראה עץ הבונסאי נעשית באמצעות דימויים המעוררים פרשנות אסוציאטיבית–רגשית:
הדרמטיות שבעץ סחוף רוחות, הבדידות של ענף יבש או פרח בודד בצמרת העץ, ותחושת המסתורין למראה יער עבות.
אמן הבונסאי עושה בין היתר שימוש גם בדימויים המייחסים לעץ תכונות אנושיות ('האנשה'), ומספרים את סיפורו בעזרת הדמיון והרגש. למשל: 'עץ מזמין' יהיה כזה ששני ענפיו התחתונים פונים אל המתבונן כמי שמזמינים אותו בזרועות פתוחות, המשך הגזע יפנה ממנו והלאה באופן לא מתריס, והצמרת תהיה מעט כפופה כמי שקדה קידה לפניו.
עיצוב של עץ במראה 'נשי' יהיה עם תנועות ענפים עדינות ומעוגלות, גזע חלק, פריחה, ועציץ משלים. מנגד, עץ עם שורשים משתרגים, מרקם גזע מחוספס ותנועות חדות ייתפס בתודעת המתבונן כעץ גברי המשדר עוצמה, וכן הלאה.
זוהי אותה 'האנשה' שלמרבית האירוניה גורמת לצופים אחדים להזדהוּת של ממש, גם עם ''תחושותיו של העץ המתעוות" - פרשנות רגשית ואבסורדית של דמיון אנושי מתעתע. וכפי שהבונסאי הנטוי לא באמת "קד קידה" לצופה ואינו "מזמין" אותו, הוא בוודאי אינו חש עלבון או השפלה.
שימוש נוסף בדמיונו של הצופה נעשה גם בעת הצגת הבונסאי, זאת בעזרת צמח או אביזר נילווה המדגישים את המסר של העץ. לדוגמא: עץ 'חזק' יודגש בעזרת צמח עשבוני קטן ו'צנוע' הניצב לצדו.
סיכום
הסגנונות הנפוצים בעיצוב הבונסאי לא הומצאו על ידי אדם – אלו הם הסגנונות שיצר הטבע. הפרופורציות והאיזון הנדרשים בבסיס העיצוב נובעים גם הם מתוך מציאות קיימת וכל שנותר לאמן הבונסאי, הוא להיעזר בהם תוך מתן דרור לדמיונו ולחותמו האישי. התוצאה היא בונסאי: עונג חזותי של אמנות ומציאות - שילוב מושלם של טבע עץ ואדם.
blue atlas cedar – ארז אטלנטי בסגנון זקוף לא פורמאלי National Bonsai & Penjing Museum Washington)
blue atlas cedar – ארז אטלנטי בסגנון משתפל National Bonsai & Penjing Museum Washington))
עץ אדר כפני ('פלמטום') בסגנון מניפה (Crespi Bonsai Museum it. )
כתב וצילם: עמיחי יחזקיהו
לכתבות נוספות של עמיחי