תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
צמחי בית - בחירה וגידול הצילום מאת: משרד החקלאות

צמחי בית - בחירה וגידול

כולנו זקוקים למגע של טבע כדי לגוון ו“לצבוע“ את שגרת ימינו. למרבה המזל, ניתן לעשות זאת די בקלות על ידי שילובו של הטבע בסביבתנו היום-יומית בבית או בעבודה, ולכן כה פופולרי לטפח צמחי בית ונוי.
תאריך: 22-11-2017 מאת: אליעזר שפיגל תגיות:צמחי בית, משרד החקלאות, שה״מ
הוסף לאוספים שלי

צמחי בית - בחירה וגידול

כולנו זקוקים למגע של טבע כדי לגוון ו“לצבוע“ את שגרת ימינו. למרבה המזל, ניתן לעשות זאת די בקלות על ידי שילובו של הטבע בסביבתנו היום-יומית בבית או בעבודה, ולכן כה פופולרי לטפח צמחי בית ונוי. כדי שהצמחים ”יחייכו” אלינו, ואנו נשיב להם בחיוך, נצעד יחד אל עבר כמה מרכיבים בסיסיים שיבטיחו את חיינו המשותפים:

עיברו לרשימת צמחים המוזכרים במאמר ומתאימים כצמחי בית >>

איך בוחרים עציץ?

כבכל קנייה, יש קנייה ספונטנית וקנייה מתוכננת: הקנייה הספונטנית מתרחשת כאשר אנו נתקלים במקרה בצמח הקולע בדיוק לטעמנו ולאופיינו, צמח שפרחיו או עלוותו מיוחדים, או שמתאים בדיוק לנישה שאנו אוהבים ומוכנים לחוות;
הקנייה המתוכננת נקבעת מראש - אנו יודעים בדיוק את צרכינו ואת התנאים שלהם יתאים הצמח: תנאי הגידול, הצבע, הגודל, ההתאמה לארכיטקטורה הסביבתית ומידת הטיפול והשרידות של אותו צמח; לרוב אלה צמחים המוכרים לנו, שרכשנו מיומנות בגידולם או שהומלצו על ידי מכר או בעל משתלה.
בסיס התמונה שממנו יורכבו התשתית והרקע בנוי על צמחי עלווה, ובהם אפשר לגוון צבע, בצורה ובגודל: רצוי שצבעי הצמחים יהיו מנוגדים לצבעי החדר, כך שחדר עמוס בפריטים רבים וצבעוניים ניתן לרכך בצבע עלווה ”שקט” בצמחים כדוגמת אגלאונמה, פילאה, שרך או אברה כרתית.
לעומת זאת, בחדר שבו הצבעים ניטרליים אפשר להחיות את האווירה בעזרת צמח שנוכחותו חזקה או דרמתית. יש האוהבים צמחים פיסוליים, שימקדו אליהם את תשומת הלב, ולכן יש להעניק להם את המרחב הדרוש. בקבוצה זו נכללים הדקלים, ובראשם ההוואיה (קנטיה), וכן דרצנות, דיפנבכיה, פנדנוס, פיקוס בינימינה, שפלרה, צמחי פילדנדרון גדולים או מטפסים, ותלייה של קרן איל; אלו בשילוב כלים ועציצים מסוגננים ישרו אווירה של חיות. לעומתם, יש המצדדים דווקא בצמחים הקטנים והבינוניים, וגם כאן ניתן למצוא שפע של צמחים בצורות ובגוונים שונים: קורדלינה, קלתאה, פילית, פיטוניה מגוונת, גלאונמה מגוונת או ורודה, בגוניה מפוספסת, פפרומיות; ניתן להניחם על מדף או על אדן חלון לקבלת תמונה הרמונית הנקשרת לחלל החדר.

הצמחים הפורחים הם גולת הכותרת והם המקנים את הצבע והאווירה לבית. יש לזכור שימי הפרח קצובים - יש המחזיקים יותר זמן, ויש הפורחים פריחה מרוכזת וקצרה. הפורחים הפופולריים הם סחלב, אנתוריון, ספתפילון, ברומליים, בגוניות, בשמת ’ניו גינאה’‘, רקפת, סיגל אפריקני, חלבלוב הדור והורטנסיה.

רקפת תרבותית, www.ColorfulNature.com

תנאי הגידול בבית

אור

האור הוא הגורם המגביל בגידול צמחים בבית יותר מכל גורם סביבתי או טיפולי אחר. האור דרוש לצמחים כדי לבצע את תהליך ההטמעה (פוטוסינתזה). בתהליך זה הצמח קולט את קרינת האור וממיר אותה לאנרגיה שאותה ינצל לקשירת דו- תחמוצת הפחמן ומים לשם יצירת החומר האורגני הדרוש לו. רמת האור בחדר ממוצע נמוכה בדרך כלל מרמות האור האופטימליות לצמיחה נמרצת. הדרך שאני ממליץ עליה היא לחלק את חלל החדר לכמה אזורים בהתאם למרחקם ממקור האור (חלון או ויטרינה): ליד החלון - אזור של שמש ישירה, במרחק של עד שני מטרים - אזור של אור בהיר, אזורים מרוחקים יותר - עצמת האור בהם נמוכה.
ככלל, צמחים פורחים דורשים אור רב לקבלת פריחה. מיני צמחים שונים סיגלו במהלך האבולוציה יכולות קליטת אור לפי תנאי גידולם הטבעיים: צמחים טרופיים שגדלו במעבה יער יתאימו לאור נמוך, דוגמת אגלאונמה, פותוס, פילדנדרון, דיפנבכיה; צמחים כמו בשמת, חלבלוב, הורטנסיה ייהנו מאור בהיר ללא קרינת שמש ישירה.

טמפרטורה

רוב צמחי הבית - מקורם באזורים טרופיים או סוב-טרופיים, לכן רובם רגילים לטמפרטורות חמימות - לדרגות חום של 15-28 מ”צ.

לחות

רוב צמחי הבית ייהנו מלחות רבה, לכן מומלץ מאוד לסגור את החלונות בימי שרב ולהגן מרוח יבשה וחמה שמקורה במזגן או בתנור או מרוח פרצים.

מצעי גידול

בשמם העממי: אדמה או קרקע. החומרים שבהם משתמשים כיום הם בחלקם מינרלים טבעיים, חומרים אורגניים או חומרים תעשייתיים. במרבית המשתלות נמצא תערובות מוכנות המכילות חומרים אורגניים ככבול וקוקוס בתוספת חומרים מינרליים המסייעים לאוורור, כמו טוף, פרלייט או נציץ (ורמיקוליט), או חומרים תעשייתיים כקלקר או ספוג גרוס.

הטיפול השוטף

השקיה

הטיפול האינטנסיבי והחשוב ביותר הוא ההשקיה. מרבית הכישלונות נובעים מהשקיית חסר או מהשקיה עודפת. מניסיוני, צמחים רבים יותר מתים מעודף מים מאשר מחוסר.
קיימים שלושה מדדים להשקיה נכונה:
כמות - כמה?
מרווח - מתי?
וצורת ההשקיה - איך?

כמות

משקים תמיד עד נגירה, כלומר עד הופעת מים בתחתית העציץ. את עודפי המים בצלוחית האיסוף צריך לרוקן לאחר גמר התנקזות המים.

מרווח

משך הזמן החולף בין ההשקיות. נתון המשתנה בהתאם לעונות השנה ולגודל הצמח והכלי.
לא נותר לנו אלא לסמוך על חושינו, במבט קצר נוכל להבחין שהצמח ”מודיע” לנו שהוא צמא - עליו שמוטים והפרחים קמלים. הרמתם ותחיבת אצבע במצע יגלו לנו אם המצע רווי או יבש. בבית לרוב די בהשקיה אחת לארבעה- חמישה ימים, ובחורף אף פחות מכך.

צורת השקיה

צורת ההשקיה:
ההשקיה הרווחת היא השקיה עילית - בעזרת כלי עם פייה מרטיבים את כל שטח פני עציץ.
יש צמחים, כמו סיגל אפריקני, סינינגית חמדוריאה מכלוא, בגוניה וורד, שהרטבת עליהם או פרחיהם עלולה לגרום לכתמי עלים ולמחלות.
בצמחים אלו נעדיף השקיה תחתית - ממלאים את התחתית במים ונותנים לצמח לינוק דרך הנקבים שבתחתית העציץ עד שהמים מרטיבים את השכבה העליונה, ואת שאריות המים מנקזים.

דישון

הצמחים זקוקים למזון, למינרלים, כדי לבנות את גופם ולתחזקו, אך יש לזכור שבבית הצימוח איטי, ובמשך תקופות ארוכות הצמח נשאר כפי שהוא. הדשן צריך להכיל את יסודות המזון הבסיסיים בתוספת מיקרו-אלמנטים, ולכן עדיף להשתמש בדשנים מורכבים מאוזנים שאותם ניתן להשיג במשתלות ובחנויות. מערבבים את הדשנים הללו במים לפי הכמות המצוינת על גבי האריזה, מדובר בגרם אחד עד שני גרמים לליטר מי השקיה. לשיפור איכות הדישון ניתן להשתמש בדשנים איטיי תמס שאותם מוסיפים למצע אחת לכמה
חודשים; משך יעילותם רשום בתווית.

מחלות

מקורן בד”כ בפטריות או בבקטריות. הן פוגעות בעלים ובפרחים וגורמות לכתמים ולנבילת חלקים של העלה או הגבעול עד לתמותת הצמח כולו. מחלות שוכנות קרקע ושורשים נפוצות אף הן וגורמות לריקבון השורשים או צוואר השורש ולמות הצמח. מרבית המחלות נגרמות ומתממשות בתנאי רטיבות רבה. חשוב לסלק את הקטעים הנגועים ולשמור על אוורור הנוף וניקוז המצע.

מזיקים

יצורים חיים הנעים בדרך כלל על הצמח, מכרסמים ומוצצים את לשדו. את הגדולים שבהם ניתן לראות בעין: כנימות עלה, עש הטבק, כנימות מגן וקמחיות. עשים גדולים כמו למשל פרודניה ואגרוטיס, ומזיקים קטנים - אקריות (עכבישים זעירים) ותריפסים. משום שמדובר במרחב המחיה הביתי, רצוי שלא להשתמש נגדם בחומרים חריפים אלא להסירם בעזרת מטלית טבולה בדטרגנט. אם כלו כל הקצין, קיימים תכשירי הדברה המתאימים לשימוש ביתי.

הנבחרים והמומלצים שלי -

אין זה פשוט לבחור בין מאות המינים את הנבחרים, וכל אחד - העדפותיו עמו. ניסיתי לתמצת את נבחריי מתוך הרשימה של הצמחים האטרקטיביים הודות למופעם, ובראש וראשונה הודות לכושר שרידותם תחת עול הבית הישראלי הממוצע.

מהפורחים:

סחלבים - פרחי הפרפר שלהם יפים, יש להם כושר הישרדות ופריחתם ארוכה. ברומליים - בעיקר גוזמניה. הפריחה מרשימה והחיים ארוכים.
רקפת מצויה - הצמח המנצח בעונת החורף. דורש אור וצינה. בתנאים המתאימים הפריחה מרהיבה במשך חודשים.
חלבלוב הדור - צבע חפיו האדום עז. מילוי דרישותיו הצנועות יבטיחו את מופעו לתקופה ארוכה.
קולומניאה קטנת עלים - בחרתי בה כצמח תלוי משתלשל, שניכר גם בעלוותו הבשרנית והיפה וגם בפרחיו האדומים- ארגמניים שצורתם כצינורית והם פורחים באביב.

צמחי עלווה

סינגוניון מגוון - צמח קל לגידול, אינו מפונק, משמש גם כצמח מטפס.
דרקונית (דרצנה) - צמח חסון. בשל גזעיו העבים והמפותלים בבגרותו משמש כצמח פיסולי.
אגלאונמה - מצטיינת בדרישות אור צנועות. קיימים כמה מינים:
בגוני ירוק עם לבן או בצבעי ורוד ואדום.
חמדוריאה נאה - נציגת משפחת הדקליים. דקל קטן ממדים המתאים לגידול בבית. ענפיו יוצרים מניפה נאה ועדינה.

לסיכום

גידול הצמחים הוא תחביב נחמד; מעבר להיותו אסתטי וחלק מהותי בתחולת הבית, מרתק גם לעקוב אחר תהליכי גדילתם והשתנותם של הצמחים, ומשמח לראותם פורחים ומשגשגים. במעט תשומת לב ניתן ליצור פינת גן עדן פרטית.

פרסום מטעם -

משרד החקלאות ופיתוח הכפר,
שירות ההדרכה והמקצוע
אגף הפרחים - תחום הנדסת הצומח וגנים בוטניים

למאמרים נוספית של משרד החקלאות ופתוח הכפר, שירות ההדרכה והמקצוע. שה״מ.
?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח